SL:s nya supertåg är här – men Bromma får vänta

Rundvandring HammarbydepånInklusive visning av simulator tunnelbana och nya tunnelbanetåget C30Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 15
De nya tågen är utrustade med air-condition.
Ut med det gamla och in med det nya. Till hösten sätts de nya t-banetågen C30, med färre sittplatser, i trafik. Men än så länge är det bara röda linjen som får dem.

De första C30-tågen har kommit till stan. I höst kommer de att börja trafikera Stockholms linjer, med start på röda linjen. När de nya tågen tas i bruk ska antalet avgångar på röda linjen öka från 24 stycken i timmen till 30.

Rundvandring HammarbydepånInklusive visning av simulator tunnelbana och nya tunnelbanetåget C30Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 15

C30-tågen står parkerade i Hammarbydepån. Foto: Christian Lärk.

Men den gröna linjen får snällt vänta. Inom ”de kommande åren” ska tågen börja trafikera Bromma och västerort.

Färre sittplatser och AC

Kvinna som pratar: Caroline Ottosson VD SL trafikförvaltningenRundvandring HammarbydepånInklusive visning av simulator tunnelbana och nya tunnelbanetåget C30Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 15

Caroline Ottosson vd SL på besök i depån. Foto: Christian Lärk.

De nya tågen är uppdaterade med air-condition i alla vagnar och förbättrad videobevakning. Dessutom kommer tågen att ha en maxhastighet som är 10 kilometer snabbare än dagens C20-tåg. Inne i vagnarna finns färre sittplatser än de gamla t-banetågen och planlösningen är öppnare.

– Att öka antalet ståplatser gör att fler får plats i varje vagn. Det minskar trycket under rusningstider, säger Caroline Ottoson som är vd på SL.

Tågsimulator. Rundvandring HammarbydepånInklusive visning av simulator tunnelbana och nya tunnelbanetåget C30Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 15

Tågen testkörs nattetid, och har i folkmun blivit benämnda som ”spöktågen”.

C30-tågen byggs i tyska Hennigsdorf och bogseras sedan över till depån i Norsborg i väntan på att tas i bruk. Totalt har 96 tågvagnar beställts, de ska sedan kopplas ihop till 48 tunnelbanebanetåg. De tåg av modellen C30 som redan kommit till Stockholm testkörs nattetid, och har i folkmun blivit benämnda som ”spöktågen”.