SL:s nya supertåg är här – men västerort får vänta

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och styrelseordförande SL,Rundvandring HammarbydepånInklusive visning av simulator tunnelbana och nya tunnelbanetåget C30Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 15
Trafikborgarrådet Kristoffer Tamsons (M) inspekterar en av de nya vagnarna.
Ut med det gamla och in med det nya. Till hösten sätts de nya t-banetågen C30, med färre sittplatser, i trafik. Men än så länge är det bara röda linjen som får dem.

De första C30-tågen har kommit till stan. I höst kommer de nya t-banetågen att börja trafikera Stockholms linjer, med start på röda linjen. När de nya tågen tas i bruk kommer antalet avgångar på röda linjen öka från 24 stycken i timmen till 30 stycken i timmen.

Men den gröna linjen får snällt vänta. Inom ”de kommande åren” ska tågen börja trafikera västerort och Bromma.

Rundvandring HammarbydepånInklusive visning av simulator tunnelbana och nya tunnelbanetåget C30Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 15

C30-tåg står parkerat i Hammarbydepån. Foto: Christian Lärk

C30-tågen byggs i tyska Hennigsdorf och bogseras sedan över till depån i Norsborg i väntan på att tas i bruk. Totalt är det 96 tågvagnar som har beställts, som sedan ska kopplas ihop till 48 t-banetåg.

De nya tågen är uppdaterade med luftkonditionering i alla vagnar och förbättrad videobevakning  för att resenärerna ska känna sig tryggare. Dessutom kommer tågen att ha en maxhastighet som är 10 km/h snabbare än dagens C20-tåg. Inne i vagnarna finns färre sittplatser än i de gamla t-banetågen och planlösningen är öppnare.

Kvinna som pratar: Caroline Ottosson VD SL trafikförvaltningenRundvandring HammarbydepånInklusive visning av simulator tunnelbana och nya tunnelbanetåget C30Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 15

Caroline Ottosson vd SL och chef för trafikförvaltningen. Foto: Christian Lärk

– Vi vill ha ett bättre omlopp av resenärer, och att öka antalet ståplatser gör att fler får plats i varje vagn. Det minskar trycket under rusningstider, säger SL:s vd Caroline Ottoson.