SL:s nya supertåg börjar gå på röda linjen i höst

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd och styrelseordförande SL,Rundvandring HammarbydepånInklusive visning av simulator tunnelbana och nya tunnelbanetåget C30Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 15
Kristoffer Tamsons (M) trafikborgarråd är stolt som en tupp.
Ut med det gamla och in med det nya. Till hösten kommer de nya t-banetågen C30 att börja trafikera röda linjen.
– Målet är att kollektivtrafiken ska rulla så bra som möjligt, säger Johan Oscarsson som är vd på MTR Tunnelbanan.

De första C30-tågen har kommit till stan. I höst kommer de nya t-banetågen att börja trafikera Stockholms linjer, med start på röda linjen. När de nya tågen tas i bruk kommer antalet avgångar på röda linjen öka från 24 stycken i timmen till 30 stycken i timmen.

Rundvandring HammarbydepånInklusive visning av simulator tunnelbana och nya tunnelbanetåget C30Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 15

C30-tåg står parkerat i Hammarbydepån. Foto: Christian Lärk

C30-tågen byggs i tyska Hennigsdorf och bogseras sedan över till depån i Norsborg i väntan på att tas i bruk. Totalt är det 96 tågvagnar som har beställts, som sedan ska kopplas ihop till 48 t-banetåg.

De nya tågen är uppdaterade med air-condition i alla vagnar och förbättrad videobevakning – för att resenärerna ska känna sig tryggare. Dessutom kommer tågen att ha en maxhastighet som är 10 km/h snabbare än dagens C20-tåg. Inne i vagnarna finns färre sittplatser än de gamla t-banetågen och planlösningen är öppnare.

Kvinna som pratar: Caroline Ottosson VD SL trafikförvaltningenRundvandring HammarbydepånInklusive visning av simulator tunnelbana och nya tunnelbanetåget C30Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 15

Caroline Ottosson vd SL och chef för trafikförvaltningen. Foto: Christian Lärk

– Vi vill ha ett bättre omlopp av resenärer, och att öka antalet ståplatser gör att fler får plats i varje vagn. Det minskar trycket under rusningstider, säger Caroline Ottoson som är vd på SL.

”Dags för avgång, dörrarna stängs!”

I Hammarbydepån, som vanligtvis används som verkstad för t-banevagnarna, har det samlats ett 120-tal personer för vara med när MTR Tunnelbana mottar SIQ-priset Svensk Kvalitet. Dagen till ära har ett C30-tåg färdats från den nybyggda depån i Norsborg till Hammarbydepån. Innan prisceremonin drar igång får gästerna en guidad tur av framtidens tåg. I ett av rummen finns en simulator där gästerna får testa att köra ett C20-tåg, modellen som nu är i drift.

Kristoffer Tamsons kör tågsimulator. Rundvandring HammarbydepånInklusive visning av simulator tunnelbana och nya tunnelbanetåget C30Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 15

Kristoffer Tamsons, trafikborgarråd och styrelseordförande SL, kör tågsimulator. Foto: Christian Lärk

De tåg av modellen C30 som redan kommit till Stockholm testkörs nattetid, och har i folkmun blivit benämnda som ”spöktågen”.

Johan Oscarsson, vd MTR Rundvandring HammarbydepånInklusive visning av simulator tunnelbana och nya tunnelbanetåget C30Adress: Hammarbydepån, Fyrvaktarkroken 15

Johan Oscarsson, vd MTR Tunnelbanan. Foto: Christian Lärk

– Om det finns några problem med tågen så kommer vi att upptäcka de problemen nu under testkörningen, säger Johan Oscarsson som är vd på MTR Tunnelbanan.