Surfplattor ska få barn att lära sig snabbare

Eleverna i Husbygårdsskolan fick börja testa ipads redan i höstas. Enligt rektor har den förenklat inlärningen.
Eleverna i Husbygårdsskolan fick börja testa ipads redan i höstas. Enligt rektor har den förenklat inlärningen.
Elinsborgsskolan får i dagarna 85 ipads av utbildningsförvaltningen.

Surfplattorna ska testas som komplement främst i årskurs 1 och i musikundervisningen.

– Varje ipad har obegränsade möjligheter. Eleverna kan träna på instrument utan att vi behöver ha 20 pianon i klassrummet. Eleverna kommer också att kunna skapa musik själva i dem, allt från att spela in till att mixa, säger Anders Enkvist, ansvarig för musikprofilen på Elinsborgsskolan.

Lärarna på skolan är mycket positiva till att få pröva ipads i undervisningen, men vet att det finns föräldrar som känner oro.

– Vi måste använda dem på ett klokt sätt så att barnen inte bara sitter framför skärmar hela tiden. Men det är kul att vara med i projektet, just eftersom så många har åsikter om det. Är det en bra väg att satsa på? Jag är övertygad om att det är det för musiken i alla fall, säger Anders Enkvist.

Totalt ska 2 285 ipads delas ut i Stockholms skolor, till en kostnad av 10 miljoner kronor. Utbildningsförvaltningen vill undersöka hur digitala surfplattor kan göra skillnad i undervisningen.

– Det här är så nytt, så vi har ingen forskning att stödja oss på. Men lärare säger att de gör skillnad, så vi vill testa det på ett antal olika skolor, säger Charlotte Dingertz, verksamhetsstrateg på utbildningsförvaltningen.

En skola som redan testat är Husbygårdsskolan i Kista. I höstas köptes 110 ipads in och resultatet är överväldigande, enligt rektor Anna Söderberg:

– Vi ser redan nu att eleverna i årskurs 1 lär sig läsa och skriva fortare. I fyran har vi kunnat konstatera att de skriver längre texter, har bättre ordförråd och stavar bättre. Det finns många roliga matematikappar och det är lätt att individualisera undervisningen. Sedan är det inga långa inloggningstider som med datorer.