Svårcyklat i Kista – ”Hur tänkte de här”?

Täbybon Tobias Gustavsson cykelpendlar till arbetet i Kista året runt. Han har börjat ta en omväg för att slippa cykla på cykelvägar med hinder av olika slag.
Täbybon Tobias Gustavsson cykelpendlar till arbetet i Kista året runt. Han har börjat ta en omväg för att slippa cykla på cykelvägar med hinder av olika slag.
När det är trångt på bilgatorna trängs cyklisterna ut till kanten där det ligger lösa plattor på vägen.
När det är trångt på bilgatorna trängs cyklisterna ut till kanten där det ligger lösa plattor på vägen.
Cykelvägen efter gångtunneln på Kistagången som slutar helt plötsligt vid en grässlänt.
Cykelvägen efter gångtunneln på Kistagången som slutar helt plötsligt vid en grässlänt.
Carl Martinsson, cykelpendlare från Edsviken i Sollentuna, förstår sig inte på planeringen av cykelvägen som slutar helt abrupt med en gräsplätt.
Carl Martinsson, cykelpendlare från Edsviken i Sollentuna, förstår sig inte på planeringen av cykelvägen som slutar helt abrupt med en gräsplätt.
Exempel på hur snabbcykelvägen som ska gå längs E4:an från Norrtull till Kista kan utformas med fyra cyklister i bredd och separerad gångtrafik.
Exempel på hur snabbcykelvägen som ska gå längs E4:an från Norrtull till Kista kan utformas med fyra cyklister i bredd och separerad gångtrafik.

En cykelväg slutar abrupt framför en grässlänt. På en annan står det en busskur mitt på vägen. Att ta sig fram som cykelpendlare i Kista är inte lätt.

– Vissa sträckor känns rent farliga, säger Carl Martinsson som cyklar till och från jobbet i Kista året runt.

Carl Martinsson är en många cykelpendlare som tycker det är svårt att ta sig fram på cykelvägarna i Kista.

– Den är sträckan är helt sjuk, säger han när vi träffar honom vid gångtunneln på Kistagången där man kommer från Helelundshållet.

Han cyklar till jobbet i Kista från Edsviken i Sollentuna året runt.

Cykelbanan slutar tvärt i en gräsplätt strax efter tunneln, och alternativet för cyklisten blir att antingen cykla ner på den smala vägen där bussarna går, eller att cykla upp på gångvägen.

– När man får en SL-buss flåsandes i ryggen känner man sig rädd. Och jag brukar inte känna mig rädd när jag cyklar, säger han.

Täbybon Tobias Gustavsson håller med. Han cyklar också till jobbet i Kista året runt. Han har börjat ta en omväg för att slippa just den sträckan som går genom gångtunneln från Helenelund.

– När man kommer i rusningstrafik och ska försöka ta sig igenom gångtunneln samtidigt som alla människor från pendeltåget är på väg mot Kista och det kommer bussar så är det nästan omöjligt att komma fram. Att vägen slutar mitt i allt och blir till en grässlänt gör det inte säkrare, säger han.

Kista är ett av norra Europas största arbetsplatsområde där cirka 65 000 personer arbetar. Krister Isaksson är cykelexpert och trafikplanerare på Sweco och jobbade tidigare som cykeltrafikplanerare för Stockholms stad. Han tycker det är anmärkningsvärt att cykelinfrastrukturen inte har utvecklats i samma takt som den övriga infrastrukturen.

– Det går att ta sig via bil till Kista från nästan samtliga vädersträck och buss, pendeltåg och tunnelbana fungerar. Men att cykla till och från Kista är förenat med stora besvär då finns stora brister i området på cykelbanorna, säger han.

Han menar att problemet är att man inte planerar för cykling som ett alternativt transportmedel för att ta sig fram i staden, utan att man sett cykeln som en lokal företeelse för lek.

– Cykelpendlingen har ökat explosionsartat med uppemot 120 procent sedan jag började som cykelplanerare för 15 år sedan och kan ses som en revolution av transportssystemet i Storstockholm.

Att en väg slutar tvärt eller att en busskur placeras mitt på en väg är inget som händer bilister. I Kista är det vardagsmat för cyklisterna.

– Hur tänkte de här kan man undra, säger Tobias Gustavsson, och tillägger att han inte har sett någon som cyklar på den vägen.

Krister Isaksson önskar att man från stadens sida satsade mer på planera mer funktionellt för cykeltrafiken.

– Jag brukar kalla det för en strukturell diskriminering av cykeltrafiken. Ett säkert cykelsystem gynnar både människor och miljö, säger han.

Joakim Boberg, som jobbar strategiskt med cykelplaneringsfrågor i Stockholms stad, säger att staden hela tiden arbetar för att göra det enklare och säkrare att cykelpendla.

– Nästa år satsar vi cirka 250 miljoner kronor på utbyggnaden av cykelinfrastrukturen i Stockholm. Kista­ är ett av områdena som vi utvecklar. Vi har redan gjort en del, bland annat byggdes en cykelbana längs med Kymlingestråket mellan Rinkeby och Kista förra året. Vi har byggt en cykelbana på Danmarksgatan och håller på med en på Torshamnsgatan.

När det gäller sträckan­ under gångtunneln från ­Helenelund mot Kistagången inväntar staden den nya grenen av Tvärbanan med beräknad byggstart 2017.

– Då planeras en tvåfilig cykelväg intill tvärbanans sträckning, vilket kommer att bli en bra lösning, säger Joakim Broberg.

Fakta

Snabbcykelväg till Kista

Trafikverket planerar att anlägga en snabbcykelväg som ska gå längs E4:an från Norrtull till Kista som gör det möjligt för cyklister att ta sig fram i 40 kilometer i timmen.

Den ska ha plats för fyra cyklister i bredd, med två cyklister i vardera riktning.

Än så länge är planen i ett tidigt skede och någon tidsplan för när byggstart eventuellt kan ske är inte klar än. Förslaget har just varit ute på ett första samråd.