Svart på vitt – här är struligaste t-banelinjen

Grön och röd tunnelbanelinje.
Trodde du att strulet på gröna linjen var värre än på röda? Kolla här!
Trodde du att strulet på gröna linjen var värre än på röda?
Fel, fel, fel.
Siffror från SL visar att röda tunnelbanelinjen oftare drabbas av trafikstörningar än gröna.

Måndag morgon, ny arbetsvecka och vitt efter helgens snöfall. Dubbelsiffriga minusgrader, glashalt på vägar och trottoarer – och stillastående tunnelbanetåg.

Stockholms morgonpendlare tvingades på många håll promenera till jobbet. Så startade den så kallade ”skitveckan” som SL själva döpte den till efteråt.

– Vi strävar såklart efter att ha en hundraprocentig trafik, där alla tåg går punktligt utan några störningar. Men det är omöjligt. Vissa saker, som väder och vind, kan vi helt enkelt inte råda över, säger Claes Keisu som är pressansvarig på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Kaos vid Gullmarsplan.

På torsdagen under SL:s ”skitvecka” var det kaos på flera håll i kollektivtrafiken – bland annat vid Gullmarsplan.

Myten om gröna linjen

Gröna linjen visade sig bli den mest utsatta under ”skitveckan” och på SL:s Facebooksida fylldes kommentarsfälten snabbt med ilskna klagomål.

Många mindes röran på gröna linjen i somras när Skärmarbrink och Gullmarsplan renoverades. Andra utgick från att gröna linjen alltid är värst drabbad.

Men är gröna linjen verkligen värre drabbad än röda?

En titt på statistiken visar att den faktiskt inte alls är så kass som stockholmarna – framför allt de som bor längs gröna linjen – tycks tro. Faktum är att den gröna linjen är mindre strulig än den röda.

– Det finns många olika orsaker till störningar i trafiken. Ibland är det tekniska fel, men ofta handlar det om tillfälligheter i stil med olyckshändelser, sjukdomsfall eller stopp på polisens order, säger Claes Keisu.


Så många tåg ställdes in

Källa: SL


Enligt SL:s månadsrapport från januari 2019 var antalet inställda eller delvis inställda avgångar färre på gröna än röda – exakt 110 avgångar färre. Statistiken över hela 2018 följer samma mönster.

Det väldigt få avgångar som ställs in

Claes Keisu, pressansvarig

Där är skillnaden mellan gröna och röda linjen 445 avgångar. Den vanligaste orsaken till de inställda turerna under förra året på både röda och gröna linjen var vagnfel eller andra problem som inte ligger på SL:s ansvar utan på entreprenören.

– Vi jobbar ständigt med uppföljningar med alla våra entreprenörer och har avtal tjocka som telefonkataloger. Våra krav är höga och upplever vi att någon av våra entreprenörer inte levererar det vi beställt kräver vi åtgärder. Men i nuläget är det ingeting som sticker ut över felmarginalen.


Därför ställdes tågen in

Källa: SL


Två av hundra tåg ställdes in i januari

Trots att röda linjen faktiskt är struligare än den gröna sett till antalet inställda avgångar är felprocenten väldigt liten i relation till samtliga tunnelbaneturer. Sanningen är att bara drygt två av hundra avgångar på respektive linje ställdes in under januari månad som just passerat.

– SL ansvarar för hälften av all Sveriges kollektivtrafik. En vanlig vardag körs närmare 1 500 avgångar bara på röda och gröna linjen. Det är enorma volymer vi jobbar vi med. Det är lätt att glömma bort det som resenär. Sett till hur mycket trafik som tunnelbanan kör är det väldigt få avgångar som ställs in, säger Claes Keisu.

Idag, måndag, var det dock inte röda linjen som strulade – utan gröna. Tidigare under morgonen körde tunnelbanan på ett spår mellan Bagarmossen och Kärrtorp på grund av ett spårhinder. Bussar förstärkte mellan Gullmarsplan och Bagarmossen/Skarpnäck tills dess att problemet var löst.