Svart vår för pendeln

Resenärerna har fått stå ut med många signalfel i år. Många tåg har också stått still eller kört sakta på grund av att obehöriga befunnit sig på spåren.
Resenärerna har fått stå ut med många signalfel i år. Många tåg har också stått still eller kört sakta på grund av att obehöriga befunnit sig på spåren.
Pendeltågen har stora problem med förseningar. Till och med den 22 april var ­Botkyrka- och Salem­bornas tåglinjer nästan 1 000 timmar försenade – eller drygt åtta timmar varje dag.

Pendeltågen med nummer 36 och 38 har inte haft någon bra vår. Det har inte resenärerna heller. Tågen på sträckorna Tumba–Uppsala och Södertälje–Märsta drog på sig 984 förseningstimmar fram till den 22 april, jämfört med 434 timmar samma period året innan.

– Det är signalfel och allt vad det heter, säger pensionären Ingrid Matsson som berättar att hon kommit med andan i halsen till läkarbesök.

Just signalfelen har ökat kraftigt i år, och står med 288 timmar för största andelen av förseningarna. Enligt Trafikverket och forskare beror det till stor del på att anläggningarna är slitna och att det finns ett eftersatt underhåll. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) berättar att de betalar 160 miljoner kronor till Trafikverket varje år i banavgifter. Han är mycket kritisk.

– Om vi satsar mer än tidigare på järnvägsunderhåll men problemen inte bara kvarstår utan förvärras, då växer ju frågan: vart tar pengarna vägen? säger han.

Enligt Trafikverket kommer det uppdämda behovet av underhåll att åtgärdas fram till 2025. De hoppas också på lindring när exempelvis Citybanan är klar 2017.

– Eftersom Stockholm är ett storstadsområde så är det högst prioriterat. Vi kommer naturligtvis att se successiva förbättringar under denna period, men det går inte över en natt, säger Carina Redtzer, kommunikatör vid Trafikverket.

En av orsakerna till att förseningarna ökat kraftigt under vår­en är enligt både Trafikverket och Anders Lindahl, forskningsingenjör på KTH Järnvägsgruppen, att det nu pågår en del underhåll och byggnationer.

– Har du fyra spår på en linje och stänger av två, får det stora konsekvenser om det sker något med de två spåren som är kvar. Exempelvis är gamla Årstabron avstängd tre månader för upprustning. Blir det något på övriga spår där så blir det tvärstopp, ­säger ­Andes Lindahl.

Har du drabbats av förseningarna i år?

Olle Ohlsén, ­Salem:

– Jag åker sällan tåg. Men jag kör buss och möter människor som är frustrerade över att de inte kan lita på tågen.
Erik Liljedahl, Tumba:

– Jag har kommit sent till jobbet många gånger. Ofta de senaste veckorna, men har som tur är förstående kollegor.
Max Huss, Tumba: – Ja, jag gillar tåget, men tar ofta bilen på grund av förseningar. Kollar alltid av innan jag går till tåget om det är förseningar eller inte.
Nadia Kibinge, Tumba:

– Ja. Jag pluggar på Stockholms universitet och räknar nu med betydlig marginal när jag ska från station till station.
Marina Tördal, Salem:

– Ja, jag har blivit försenad. Att vänta 20 minuter på att tåget ska komma kan vara jobbigt. Jag litar inte riktigt på pendeln.