Bygget av gula linjen till Solna väntas dra igång i höst

Storstockholm växer med flera nya kollektivtrafiksatsningar och 178 000 bostäder.
Solna växer med 8500 bostäder fram till 2030 nära de nya t-banestationerna på gula linjen.
Utbyggnaden är i gång på tunnelbanans blåa linje och bygget med gula linjen till Solna väntas dra igång i höst.
Förhandlingar pågår för att tidigarelägga andra tunnelbane- och spårvägssatsningar.
Men den sviktande konjunkturen skapar vissa orosmoln - även om Solna inte märkt av det än.

Bygget av förlängningen av tunnelbanans blå linje från Akalla till Barkarby har börjat och i maj väntas mark- och miljödomstolen komma med sin dom för blå linjens förlängning söderut till Södermalm, Nacka och Söderort.

Visionsbild för tunnelbanan i Arenastaden.

Tanken är bygget ska dra i gång i höst, likaså för gula linjen från Odenplan via Hagalund till Arenastaden, trots att alla tillstånd inte är i hamn än.

Tunnelbaneutbyggnaden är avtalad i Stockholmsöverenskommelsen, där staten är med och finansierar tillsammans med region Stockholm, Nacka, Stockholm stad, Järfälla och Solna mot att 78 000 bostäder byggs nära de nya tunnelbanestationerna fram till år 2030.

Visionsbild för tunnelbanan i Hagastaden.

Byggtakten bromsar in

Men byggtakten i regionen har slagit av och konjunkturen är vikande.

I Nacka drog sig nyligen en fastighetsutvecklare ur med motivering att det inte längre ansågs lönsamt.

Nya bostäder – och helt ny linje i SL-trafiken

Här i Solna, där inga av de villkorade 8500 bostäder som ska byggas i Arenastaden, Hagalund och Hagastaden hittills är färdiga, märker man inte av några sådana tendenser, enligt Pehr Granfalk (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Vi har inga signaler på avhopp, utan det flyter på som det ska med bostadsbyggandet, säger han.

Som det ser ut nu har kommunerna grepp om det. Men vi har avstämning varje månad om läget

Hans Rode, ordförande Stockholmsöverenskommelsen

Om fler avhopp är att vänta är svårt att sia, enligt Hans Rode, statens representant och ordförande i Stockholmsöverenskommelsen. Men inga justeringar är för tillfället aktuella varken på antalet bostäder eller på tunnelbanesatsningarna.

– Som det ser ut nu har kommunerna grepp om det. Men vi har avstämning varje månad om läget. Erfarenheten säger att det går upp och ner i konjunkturen, och kommunerna har lång tid kvar på sig, säger han.

Projekt kan tidigareläggas

2017 slöts också avtal i Sverigeförhandlingen som ska ge t-bana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, spårvagn mellan Älvsjö och Flemingsberg och förlängd Roslagsbana till T-centralen, mot att Huddinge, Stockholm, Vallentuna, Täby och Österåker bygger drygt 100 000 bostäder fram till 2035.

Så blir det nya tunnelbanenätet


Nya tunnelbanan liten bild

Just nu pågår förhandlingar om att tidigarelägga byggstarten för åtminstone två av de tre projekten med upp till tre år. När besked kommer där är inte klart.