Sveriges första elflygplan flög från Bromma

De samlades press och branschfolk på Bromma flygplats för att se elflyget lyfta.
De samlades press och branschfolk på Bromma flygplats för att se elflyget lyfta.
Flygplanet Alpha Electro har bara två platser.
Flygplanet Alpha Electro har bara två platser.
Flygplanet har en propeller som går långsammare och tystare än ett vanligt plan.
Flygplanet har en propeller som går långsammare och tystare än ett vanligt plan.
Sveriges första elflygplan flög från Bromma flygplats under tisdagen.
– Det är klimatmässigt outstanding, det finns inga som helst koldioxid utsläpp, säger Hans Dunder från flygföreningen Ecoflight.

Under tisdagen genomfördes för första gången en flygning med ett helt eldrivet motorflygplan i Sverige. Det 2-sitsiga propellerflyget flög från Bromma flygplats och tog ett varv runt centrala Stockholm.

Det var den ideella föreningen Ecoflight som bjöd in till en demonstration av flygplanet Alpha Electro. Föreningen är bildad av flygklubbar och intresseföreningar för allmänflyg med syfte att driva på utvecklingen av miljövänligt flyg i Sverige.

Alpha Electro har stora miljövänliga fördelar menar Hans Dunder på Ecoflight.

– Det är klimatmässigt outstanding, det finns inga som helst koldioxid utsläpp. Sen låter inte motorn högt, det är som en fläkt bara. Propellern låter som på ett vanligt flygplan men den går långsamt och tyst. Den hörs knappt så det blir en väldigt bra arbetsmiljö för de som sitter i flygplanet, berättar han.

Alpha Electro är ett 2-sitsigt propellerplan. Foto: Klara Wörmann

Flyget som visades på Bromma flygplats kan i nuläget bara köra max i en timme och tjugo minuter innan man måste ner och ladda det med el. Men Hans Dunder tror att vi kommer kunna åka utomlands med större elflyg inom 10 år.

– Du ska inte räkna med att kunna åka till Thailand med elflyg på ett bra tag. Men de här flygen kommer vara idealiska att åka med till platser som högst har högst två timmars flygtid. Till exempel till Berlin, Bryssel och London.