P-automaternas framtid osäker

De nya 1-, 2- och 5-kronorna som släpps nästa år kommer att vara värdelösa i dagens parkeringsautomater. Framtiden är därför högst osäker för Väsbys myntautomater.

I dag är det möjligt att betala med både kort och kontanter i Uppland Väsbys parkeringsautomater. Men när de nya 1-, 2- och 5-kronorna tas i bruk nästa höst blir kontantfunktionen värdelös.

– Stockholms stad har beslutat att de ska sluta med mynt och vissa andra kommuner bygger om sina automater. Vi har inte fattat något beslut i frågan än utan den kommer att lyftas till politikerna under hösten, säger Kristofer Kvarnström, trafikingenjör på kommunen.

Kommunen tar ut parkeringsavgift i de centrala delarna av Väsby. På Mälarvägen, Husarvägen, Väsbyvägen och Järnvägen och det finns cirka 12 parkeringsautomater. Kontanthanteringen är inte bara en inkomst för kommunen utan också en kostnad, detta eftersom automaterna utsätts för skadegörelse och stölder och regelbundet måste tömmas.

– Det kommer alltid att vara intressant att slå sönder en automat och få någon hundralapp i enkronor, så det är något som man måste väga in, säger Kristofer Kvarnström.

För att kunna hantera de nya mynten måste parkeringsautomaterna alltså byggas om vilket kostar pengar. För att avgöra om det är värt att göra investeringen måste politikerna väga in servicen ombyggda automater skulle innebära för bilisterna, men också det faktum att antalet myntbetalare minskar stadigt.

Förra året betalades 30 procent av parkeringsavgifterna i Upplands Väsby med mynt. Hittills i år har antalet myntbetalare minskat till strax över 20 procent. Kortbetalning blir alternativet om myntfunktionen stängs.

Fakta

Sveriges nya sedlar och mynt

Den 1 oktober i år kom de nya 20-, 50-, 200- och 1 000-kronorssedlar.

Den 3 oktober 2016 släpps nya 1-, 2- och 5-kronor samt 100- och 500-kronorssedlar.

Den 30 juni nästa år blir de gamla 20-, 50- och 1 000-kronorssedlarna ogiltiga.

Den 30 juni 2017 ogiltigförklaras gamla 1-, 2- och 5-kronor, samt gamla 100- och 500- kronorssedlar.