700 SL-bussar saknar luftkonditionering

varmt på bussar även sommaren 2019
Det kan bli stekheta bussar även sommaren 2019. 700 bussar saknar lufkonditionering.
Minns ni värmen i de packade bussarna? Snart är det dags igen – om det blir en solig sommar. För luftkonditioneringen är densamma. Och i 700 bussar saknas den helt.

Sommarens hetta och svett i stans bussar känns avlägsen – men det står inte på så är vi där igen.

Socialdemokraterna i Region Stockholm (landstinget) har i en skrivelse som behandlades i trafiknämnden i december krävt att alla bussar ska ha luftkonditionering och att den ska kontrolleras regelbundet.

”Under året har både det planerade och det akuta underhållet minskat” skriver de.

Men det blir nobben.

Kostar för mycket

Av de 2 200 bussar som rullar i länet har 1 500 luftkonditionering. De 700 som saknar är äldre bussar, och det är inte ekonomiskt att installera luftkonditionering i dem, eller att skrota dem i förtid, skriver trafikförvaltningen i sitt tjänsteutlåtande.

Men under den ovanligt varma sommaren var det svettigt även i bussar med luftkonditionering.

De nyare bussarna har så kallad automatisk klimatkontroll. Är det över 25 grader varmt ska temperaturen i vagnen automatiskt sänkas minst tre grader.

Kylanläggningen fryser

Om bussarna är fulla och har täta stopp, går luftkonditioneringen för högtryck vilket kan leda till att kylanläggningen fryser. Då slås värmen automatiskt på för att tina upp den.

Samma gäller i de bussar med manuell kontroll. Vrider föraren på luftkonditioneringen för fullt kan den frysa.

På förarplatserna finns i de flesta bussar en separat luftkonditionering, och det är arbetsgivarnas ansvar att den fungerar, skriver trafikförvaltningen vidare.

Även i t-banans förarhytter

Nu installeras luftkonditionering även i tunnelbanevagnarnas förarhytter. Det är i den tågtyp som går under namnet C20 som anläggningarna installeras. Kostnaden beräknas till närmare 94 miljoner kronor.