Sviterna efter Richards svensexa tar aldrig slut

Ett foto under en svensexa resulterade i en minst sagt självupptagen bröllopsannons i tidningen.

Fem år senare pågår fortfarande ”firandet” av brudgummen Richard Hallberg.

– Jag har i annonser skapat ett monster som är den värsta typen av alla människor, säger Pål Eneroth, mannen bakom svensexan.

Ursprunget till det som mynnade ut i en annonsföljetong, och en snackis i sociala medier, inträffade i Göteborg 2008. Pål Eneroth skulle då fira av sin vän Richard Hallberg som snart skulle gifta sig. I smyg planerade Pål att ta en bild på Richard som senare publicerades i en dagstidning.

Under svensexan togs en bild på en ensam Richard sittandes i en stol, läsandes en bok med myndig uppsyn. Fotot blev en bröllopsannons som sattes in Göteborgs-Posten med bildtexten ”Jag har gift mig!”.

Bröllopskortet var bara början. Varje gång något stort har hänt i Richards liv har en annons dykt upp i tidningarnas familjesidor. När han och hans fru fick barn, sattes en bild in av kompisen på den lycklige fadern i stället för på den nyfödde. Och Richard har märkt av annonserna i sitt­ ­privatliv.

– När min fru skulle föda kom narkosläkaren in och kände igen mig. Han tappade helt fokus på min fru och ville berätta om de känslor han fått när han såg bröllopsfotot, berättar Richard.

Men efter 2009 slutade annonserna att dyka upp. Ända till i julas då Richard själv hämnades genom att skicka 100 manipulerade julkort föreställandes en lättklädd Pål som fikar med Richards föräldrar. Kortet skickades till Påls kollegor, vänner och släkt.

Och som en hämnd på den hämnden dök i förra veckan till slut en ny annons upp i Dagens Nyheter där ”Richard” hälsade att livet går bra, att han tjänar bra och att han bor flott på Gärdet med fru och söner – en annons som även uppmärksammades i Aftonbladet.

– Jag fick ett sms från svärmor där hon gratulerade mig till annonsen. Då förstod jag att bollen var i rullning igen. Jag får se vad jag hittar på härnäst, säger Richard.