ANNONS

Swedavia spärrar kritik på Facebook

Färre flyger från Stockholms flygplatser
Det statliga bolaget Swedavia har spärrat personer som återkommande ställt kritiska frågor om Bromma flygplats via Facebook.
Personer som ställt kritiska frågor på Facebook angående Bromma flygplats har blivit spärrade av det statliga bolaget Swedavia.

– Dessa personer är tyvärr inte intresserade av svaren, säger Ulf Wallin, presschef på Swedavia.
ANNONS

På Swedavias Facebooksida kan allmänheten ställa frågor och lämna synpunkter. Den möjligheten har några Bromma- och Spångabor utnyttjat för att ställa kritiska frågor om Bromma flygplats, vilket lett till att de blivit blockerade.

– Vi har frågat om Malmö Aviations kommande flygplan Bombardier CS 100 ska ha samma bullerklass som deras nuvarande flygplan Avro RJ 100. Vi vet hur de nuvarande planen bullrar och vi vill veta om framtidens plan kommer att bullra mer, säger en Spångabo som även jobbar som pilot.

Personer har frågat efter bullerintyget på försvarets flygplan SK-60 som ibland startar och landar från Bromma. Några har ställt frågor om varför vissa flygplan kör med utfällda luftbromsar, vilket ökar bullret. Andra frågor har handlat om en övervakningskamera utanför flygplatsen som står riktad mot Spånga.

– Kameran är riktad mot ett koloniområde och vi har fått svaret att den används för att skrämma bort koppartjuvar. Men vi ifrågasätter om det finns tillstånd för denna övervakning, säger mannen.

Han och några till har blivit spärrade från Swedavias frågeforum på Facebook och deras inlägg har raderats.

– Vi blir spärrade för att vi ställer obekväma frågor. Det är åt skogen. Som närboende vill man ha svar på sina frågor. Antingen får vi inga svar från Swedavia eller så svarar de på andra saker än vi frågat om, säger Spångabon.

Swedavia har spärrat av en handfull personer från företagets frågeforum på Facebook, berättar presschefen Ulf Wallin.

– Det är en liten grupp personer som år efter år ställer samma detaljfrågor. Vi har svarat flera gånger på samma frågor men dessa personer är tyvärr inte intresserade av svaren. Varje gång kommer en flod av följdfrågor av teknisk natur. Tonen är negativ mot oss och inläggen tränger undan vanliga kunder från våra flöden, säger han.

Malmö Aviation är sedan en tid tillbaka en del av flygbolaget BRA som står för Braathens Regional Airlines. Eftersom deras framtida plan ännu inte tagits i drift är bullerklassningen på dem inte färdigställd, enligt Ulf Wallin.

ANNONS

– Vi har redan svarat på dessa personers frågor. När det gäller dokumentationen av olika flygplanstyper har vi också svarat och hänvisar nu till respektive flygbolag. Vad gäller SK 60:s bullerintyg kan man vända sig till försvaret.

Han känner inte detaljerna för den ifrågasatta kameraövervakningen utan hänvisar till det svar som Swedavia tidigare har givit.

Att vissa flygplan fäller ut sina luftbromsar är en fråga som Stockholms stads miljöförvaltning bevakar. Swedavia lämnade i våras in mätdata på hur användandet av luftbromsar påverkar bullret från planet. Man har inte överskridit bullervillkoren i sammanhanget blev miljöförvaltningens slutsats. Det finns indikationer på att användandet av luftbromsar ger ökat buller och därför bör användandet begränsas, skriver Stockholms stad i sitt beslut.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Bromma direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.