T-bana kan ge Sofos små butiker ökad konkurrens

Med direktlinjer till ­T-centralen, Nacka och Hagsätra blir Sofia­stationen en ny knutpunkt i kollektivtrafiken.

Flera internationella kedjor tittar nu på lokaler i området – vilket kan påverka Sofo:s småhandlare.

Planeringen för utbyggnaden av tunnelbanan från Kungsträdgården mot Nacka och Hagsätra pågår för fullt. Lokaltidningen Mitt i kunde för några veckor sedan avslöja att den nya Sofiastationen byggs långt ner i berget i krokarna kring Borgmästargatan. Stationen blir en ny knutpunkt i kollektivtrafiken och när dörrarna till den nya stationen slås upp i början av 2020-talet räknar man med 26 500 av- och påstigningar per dygn.

Den nya tunnelbanan öppnar därmed ett nytt kapitel för Sofia, som hittills präglats av sin något sömniga och provinsiella – men inte desto mindre hippa – karaktär.

– Det kan påverka ett område som Sofo mer än man tror. I dag har området en lokal karaktär där de flesta besökarna är Södermalmsbor. Med en tunnelbana kan det bli en annan fördelning av var besökarna kommer från och det kan förändra utbudet och karaktären, säger Daniel Koch, arkitekturforskare på KTH.

Sofo kan komma att påminna om andra knutpunkter i stan, bland andra Slussen, Odenplan, Fridhemsplan och Liljeholmen, som präglas av ett rikt affärsliv och där bland annat flera internationella kedjor etablerat sig.

Lokaltidningen Mitt i har pratat med flera stora butiks- och restaurangkedjor som uppger att de är intresserade av att slå upp portarna i området i samband med att den nya stationen öppnar.

Hampus Knutsson, presschef för McDonalds Sverige, öppnar för en eventuell etablering.

– Vi är alltid intresserade av intressanta lägen där det är ett stort flöde av människor. Och vi tittar hela tiden på potentiella platser att öppna fler restauranger på. Men som regel uttalar vi oss inte om ett specifikt läge innan vi satt spaden i marken.

Mats Lagerman är ordförande i Sofo:s företagarförening och ser positivt på t-banestationen.

– Ju enklare människor har att transportera sig hit, desto bättre. Den här delen av Söder skulle verkligen behöva ha lite skjuts i handeln, säger han.

Enligt honom är den största frågan för Sofo:s småhandlare just nu hyresnivåerna. Hur de kommer att påverkas av den nya stationen får framtiden utvisa.

– De senaste åren har hyrorna passerat stjärnorna. Höjs hyrorna ett par procentenheter till så stängs dörren för den handel vi kämpar för.

Fram till den 12 mars pågår samrådet om utbyggnaden av tunnelbanan till Sofia.