Kaosrondellen kan få en extra fil

En vanlig syn i Sickla på lördagarna: Långa köer ringlar fram till Atlasrondellen och Gillerondellen.
En vanlig syn i Sickla på lördagarna: Långa köer ringlar fram till Atlasrondellen och Gillerondellen.

Två hårt trafikerade rondeller. Nu kan ytterligare en bilfil lösa upp trafikpropparna i ­Atlasrondellen och Gillerondellen i Sickla.

Att ta sig in i Atlasrondellen, där en del av trafiken från Södra länken rullar in i Nacka, kan vara svårt. Det konstaterar bilisten Peter, som liknar det vid lite av slagsmål. På eftermiddagar och helger kan trafikströmmen tjockna till och orsaka långa köer.

På Mitt i:s fråga var man ska göra för att lösa situationen med trafikstockningar har han inget svar.

– Bra fråga, tycker han.

Tomas Olofsson, bilist och chef på byggvaruhuset Fredells som ligger i anslutning till Atlasrondellen, är också bekant med problemet.

– Man sitter och hoppas på att någon ska gå över på övergångsstället i anslutning till Atlasrondellen eftersom det är enda chansen att bli insläppt i rondellen, då blir det stopp i trafiken.

Trafiken har enligt Tomas Olofsson ökat i den här delen av Sickla. Han tror att det beror på att infrastrukturen inte hängt med när Sickla köpkvarter successivt utökats.

– På morgnarna är det inga trafikproblem. Men mitt på dagen och vid femtiden på eftermiddagen blir det mycket trafik, säger han.

2010 övervägde Trafikverket, som äger Atlasrondellen och Gillerondellen, som ligger några hundra meter bort på Järlaleden, att bygga om de två rondellerna till fyrvägskorsningar.

Projektet lades dock ned. Trafikköerna bedömdes inte som så problematiska att det fanns fog för en så stor ombyggnad, enligt Linnea Ljung vid Trafikverket.

– Vi hade inte köer till Södra länken som befarat, inte på vardagar i alla fall, kanske någon enstaka timme på helger, säger hon.

Nu planerar Trafikverket istället för ”trimningsåtgärder” på Gillerondellen. Rondellen, som ligger vid infarten till Sickla köpkvarter, har i dag bara en fil in till köpkvarteret.

Planen är att bygga en fil till, så att två filer leder in till köpkvarteret. Den extra bilfilen ska ge ett bättre trafikflöde såväl i Gillerondellen som i Atlasrondellen hoppas Trafikverket.

– Trafiksimuleringar visar på det, säger Linnea Ljung.

Brukar era simuleringar stämma?

– Ja, hyfsat.

Trafikverket, Nacka kommun och ägaren av Sickla köpkvarter, Atrium Ljungberg, sitter för närvarande och förhandlar om en lösning av trafikfrågan.

– Vi är inte klara, säger Nils Olof Persson, exploateringsingenjör vid Nacka kommun.

Han hoppas att ett avtal ska vara klart under året.

– Vi är ganska ense, säger han.

Linus Kjellberg, affärsutvecklingschef vid Atrium Ljungberg, är försiktig i sina kommentarer. Enligt Kjellberg har andelen besökare som kommer med bil till köpkvarteret minskat sedan 90-talet, från 90 till 60 procent. Med en förlängd tunnelbana och tvärbana till Nacka ändras förutsättningarna ytterligare, menar han.

– Vi tror att den andel som åker med andra färdmedel än bil ökar, säger han.

Kjellberg tror på ett avtal före sommaren men vad ett avtal kan innehålla vill han inte spekulera i. Han vill inte bekräfta uppgiften att en breddning av gator planeras även inne i Sickla köpkvarter, till två körfält.

– Jag passar på den frågan, det finns olika grader av trimningsåtgärder.

Linnéa Ljung vid Trafikverket vågar sig knappt på en gissning när en ny bilfil till Sickla köpkvarter kan stå klar, men ”kanske inom ett till tre år”. Projektet måste samordnas med byggandet av tunnelbana och tvärbana till Nacka, säger hon, liksom ombyggnaden av Saltsjöbanan, så att man inte stänger av för många gator samtidigt och orsakar mer kaos.