”Ta sjövägen när t-banan byggs ut”

Använd lastbåtar, tycker Sjöverket, Trafikverket och Stockholms hamnar.
Använd lastbåtar, tycker Sjöverket, Trafikverket och Stockholms hamnar.
När tunnelbanan byggs på östra Södermalm, ta då sjövägen i stället för att köra bullriga transporter med lastbilar.

Det föreslår nu tre tunga remissinstanser.

Mitt i Södermalm berättade för två veckor sedan om hur det väntas bullra på östra Södermalm när den nya tunnelbanan ska byggas. Något som oroar många är oljudet från lastbilar, som ska transportera bort bergmassor. De kommer att köra i bostadsområden upp till var femte minut under dag- och kvällstid.

Tre tunga remissinstanser, Sjöfartsverket, Trafikverket och Stockholms hamnar, föreslår nu att sjötransporter skulle kunna användas i stället för lastbilar.

”Märkligt att det endast talas om lastbilstransporter, trots att det finns gott om vatten lämpligt för sjötransport av bergsmassorna.” ”Att använda sjötransport i stället för landtransport i ett hårt belastat och trångt område kan ha fler positiva effekter på både totalkostnad, miljö och trängsel.” skriver Sjöfartsverket.

De platser på Södermalm där Trafikverket tycker att det kan vara aktuellt med sjötransporter är Hammarby kanal vid Luma kaj och vid Skanstulls marina, för Gullmarsplan. Stockholms hamnar skriver: ”Generellt kan sägas att sjövägen är en kostnadseffektiv och hållbar lösning som kan lämpa sig för denna typ av transporter som skulle kunna avlasta det redan hårt blastade vägnätet i staden.”

Men trots dessa åsikter är sjövägen inte aktuell, enligt Martin Hellgren, projektchef för tunnelbanan till Nacka och Söderort.

– Det är på grund av tre huvudskäl. Lastbilstransporter stör omgivningen mindre, de blir billigare och innebär en smidigare byggprocess.

– Lastbilarna försvinner ändå inte, de skulle ändå behöva köra fram till kajen.

Kan man inte använda rullband?

– Då måste man först krossa bergsmassorna i tunneln, vilket är svårt att få till, då det innebär arbetsmiljöproblem.

Sjöfarts- och Trafikverket skriver att de skulle vilja ta del av en fördjupad utredning kring en sjötransportlösning. Men fler utredningar är inte aktuellt, enligt Martin Hellgren.

– Vi tycker att vi har goda skäl att välja den lösning som vi föreslagit.

Lastbilar är det alternativ som förvaltningen för utbyggd tunnelbana kommer att gå vidare med. Nästa samråd om tunnelbanans utbyggnad startar efter nyår.

LÄS MER:

http://mitti.se/byggkaos-drabbar-ostra-soder/?tag=sodermalm