Täbybor slarvar med bilbältet

Bilbältesanvändandet har ökat kraftigt i länet. Men i Täby slarvas det fortfarande.

Var sjätte åker bil utan att spänna fast sig.

Säkerhetsbältet har blivit en självklarhet för allt fler bilister i länet. De senaste tio åren har bältesanvändningen ökat från 67 till 92 procent, enligt ny statistik från Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

Men i Täby är det fortfarande många som slarvar. Här struntar var sjätte bilförare i att spänna fast sig.

Jimmy Karlsson på närpolisen i Täby tror att orsaken många gånger är obetänksamhet.

– Många glömmer nog bort att spänna fast sig. Man kanske svänger ut från parkeringsplatsen, telefonen kanske ringer och så får man annat att tänka på, säger Jimmy Karlsson.

Hans uppfattning är dock att väldigt få gör en vana av att köra utan bälte. Och att Täbyborna skulle slarva så mycket oftare än andra tycker han låter konstigt.

– Min känsla är att folk i Täby är duktiga på att sätta på sig säkerhetsbältet, säger han.

Enligt Trafikverket hade minst 50 liv kunnat räddas varje år i trafiken om alla använde bilbälte. Det gäller framförallt män. Nio av tio som färdas utan bälte och omkommer är män.

– Jag tror det ligger mycket i ett slags ”he-man-attityd”. Att man ska våga vara äventyrlig, säger Leif Wahlström på NTF Stockholm.

En vanlig missuppfattning är att bilbältet inte behövs om man har air-bag.

– Krockudden kan vara dödlig om du inte har bälte. Den kommer mot dig i 300 kilometer i timmen, säger Leif Wahlstöm.

Den som kör utan bälte riskerar också en trafikbot på 1 500 kronor.

Fakta

Bälteslagen

1975 kom första lagen om bälte i framsätet

1986 kom lagen om bilbälte i baksätet

1988 kom lagen om särskild bilbältesanvändning för barn

Första bilen med trepunktsbälte som standard var Volvo PV 544 från 1959.

Källa: NTF