Täbyföretagarna som vill erövra världen

Entreprenörerna och äkta makarna Annica Forsgren Kjellman och Mikael Kjellman.
Entreprenörerna och äkta makarna Annica Forsgren Kjellman och Mikael Kjellman.
Täbyföretaget Skincity blev igår kväll utsedda till årets Digitala Gasell. De siktar på att omsätta 270 miljoner kronor i år och har planer på att bli ett globalt företag.
– I vår värld har vi precis börjat, säger grundaren Annica Forsgren Kjellman.

Täbyföretaget Skincity drivs av entreprenörerna och äkta makarna Annica Forsgren Kjellman och Mikael Kjellman. Företaget säljer hudvårdsprodukter på nätet och efter att ha ökat sin omsättning med 449 procent under de senaste tre åren fick de utmärkelsen Årets Digitala Gasell på Gasellgalan i tisdags kväll.

– Det är fantastiskt och det känns väldigt hedrande att få utmärkelsen. Det finns så många fina bolag med bra tillväxt och som kämpar hårt, säger Annica Forsgren Kjellman.

Drog lärdomar av en konkurs

Annica Forsgren Kjellmans man och delägare Mikael Kjellman har sedan början av 2000-talet arbetat med e-handel, bland annat med ett företag som importerade EU-mopeder. Men företaget drabbades hårt av finanskrisen och försattes i konkurs.

– Den resan som vi var med om då var väldigt lärorik och väldigt viktig för framgången med Skincity. Vi fick en stor erfarenhet av hur det är att arbeta med ett snabbväxande företag och hur det är att bygga ett företag från grunden och tackla utmaningarna när det inte alltid går så bra,  Annica Forsgren Kjellman.

”I vår värld har vi bara börjat”

Vill bli globalt företag

Nu pekar pilarna uppåt och idag har företaget 42 anställda med en omsättning på 185 miljoner kronor förra året. 2016 fick de också priset årets e-handlare och 2017 som årets företag i Stockholm. Under 2017 räknar de med att omsätta 270 miljoner kronor.

Varför har ni lyckats tror du?

– Det är en jättestor fråga men jag tror framförallt att det beror på att vi har lyssnat på våra kunder, på vår personal och på marknaden.

Vad händer nu?

– I vår värld har vi bara börjat. Vi ser vårt företag som ett internationellt koncept och vi har precis börjat expandera till Norge och Finland ligger framför våra fötter.