Nya tåglinjen skjuts upp igen – till 1 april

pendeltåg och linje 44
Linjekarta över uppskjutna linje 44.
Pendelkrisen har lett till att SL tagit fram en åtgärdsplan för att komma till bukt med problemen.
Något som gör att nya linje 44 mellan Kallhäll och Älvsjö – som först var planlagd till 10 december – skjuts upp igen.

Höstens pendelkris får fortsatta följder in på 2018.

Starten för den nya pendellinjen – nummer 44 mellan Kallhäll/Bro och Älvsjö försenas fortsatt.

Linjen var först planerad att komma den 10 december men flyttades – på grund av pendeltågsproblemen – fram till början av 2018.

Nytt datum för linjestart

Men nu flyttas starten fram igen.

– Den 1 april är den senaste uppgiften, säger Jesper Pettersson, kommunikatör på SL.

Datumet kommer från MTR, som håller i driften för pendeltågen. Företaget ligger efter med underhållen på tågen, vilket varit en stor anledning till trafikkaoset.

Bristerna beror bland annat på att de nya tågmodellerna – som togs i bruk under 2016 – haft ett högre underhållsbehov än planerat.

– Det kommer fortsatt vara den största utmaningen, att se till att all logistik fungerar, säger Claes Nyberg, pressansvarig på MTR.

Tydlig kritik mot MTR

Innan jul kallade SL:s vd och trafikförvaltningschef Caroline Ottosson och Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, till pressträff angående den kaosartade pendeltågshösten.

Där presenterades en åtgärdsplan med tre punkter för att komma till bukt med problemen direkt i januari och kritiken mot MTR var tydlig.

Den första punkten i åtgärdsplanen är att sätta press på just MTR och SL har hållit inne med betalningar på 100 miljoner kronor till företaget.

– Pengarna kommer vi att betala ut när MTR kan levererar trafiken som vi har avtalat om, sade Caroline Ottosson till Mitt i då.

Fortsatt väntan för Järfällapendlare

Under tiden får resenärerna som längtar efter nya linje 44 fortsätta att vänta.

– Det är väldigt beklagligt att det blivit så här. Men vi gör vad vi kan för att sätta press på MTR så att de får kontroll över underhållen och hoppas och tror att så blir fallet, säger Jesper Pettersson.

MTR kommer hålla uppstartsmöte nästa vecka för att bedöma läget för första delen av 2018. Men kan meddela att årets första dagar i alla fall fungerat bra.

– När det gäller underhållet är vi just nu i fas och har full tidtabell. Men sen kan det alltid hända oförberedda saker i trafiken, säger Claes Nyberg.