När Roslagsbanan fick nya tåg hösten 2023 var det utan de tågvärdar som fortfarande finns på de äldre tågen. En motivering var att lokförarna med hjälp av bland annat kameror och klämlister som reagerar om något är i vägen skulle kunna klara resorna utan tågvärdar.

Det fick bland annat Seko att reagera. De var bland annat kritiska till att nya tågen innebar ensamarbete.

I dagsläget gäller dock beslutet tills vidare, men i våras togs det upp på trafiknämnden. Då hade nämnden gett förvaltningen i uppdrag att skyndsamt utreda behovet av tågvärdar på de nya tågen.

Mäts varje månad

Mitt i har sökt Erik Norling, chef trafikavdelningen som leder arbetet, men han hänvisar till pressavdelningen.

– Uppföljningen handlar om att titta över trafiksäkerhetshändelser, arbetsmiljöfrågor och resenärssynpunkter. Det här genomförs varje månad, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på trafikförvaltningen.

Uppstår andra ärenden rapporteras de mellan de månatliga avstämningarna.

– Händer det någonting får trafikförvaltningen reda på det om det är något som behöver rapporteras, säger hon.

Enligt Natalie Nordenswan har de uppföljningar som gjorts hittills visat att resenärernas upplevda trygghet är på samma nivå som tidigare.

– Man ser att det inte har blivit sämre och att trafiksäkerhetshändelserna inte har ökat, det känns viktigt, säger hon.

Natalie Nordenswan är presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm

Natalie Nordenswan är presskommunikatör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm

Region Stockholm

Regionen lovar även att de förare som upplever otrygghet ska få hjälp med det.

– Är de oroliga eller stressade erbjuds de en extra utbildning i att köra mer med den här nya tekniken, säger hon.

De gamla tågen kommer även fortsatt ha tågvärdar. Enligt regionen är planen att x10p-tågen ska vara utfasade 2031, då vagnarnas tekniska livslängd anses ta slut.