Tamsons (M) om spelreklamen: ”Kommenterar inte”

Kristoffer Tamsons (M) om spelreklamen i kollektivtrafiken
Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är försiktig med att kommentera casino-reklamen.
Nya spelreklamen i SL:s kollektivtrafik har fått resenärer att rasa.
Flera politiker har tagit ställning mot utvecklingen, men SL:s ordförande vägrar kommentera spelreklamen.
– Att som politiker ha synpunkter på reklam aktar jag mig för, säger Kristoffer Tamsons (M).

Stockholms kollektivtrafik har de senaste veckorna fått en helt ny typ av reklam – för nätcasinon.

Den nya spelreklamen har fått SL-resenärer att rasa och flera politiker har höjt sina röster mot utvecklingen.

Spelbolagen kallas till möte

I veckan meddelade civilminister Ardalan Shekarabi (S) att han kallar spelbolagen till möte.

– Jag kallar nu till mig spelbranschen för att säga: Sköt er! Spelmarknaden ska fungera på ett tryggt och bra sätt. Svenska folket är trötta på den ohämmade aggressiva marknadsföringen, säger Ardalan Shekarabi till SVT Nyheter.

Även liberala landstingspolitikern Sara Svanström är kritisk och har anmält Ninja Casino-reklamen till Reklamombudsmannen, rapporterar Stockholm Direkt.

Kristoffer Tamsons: ”Kommenterar inte det”

I SL:s egna riktlinjer från 2017 står inget om spelreklam. Men SL:s ytor får inte bestå av reklam för alkohol eller tobak. Inte heller reklam som kan uppfattas som stötande eller omoralisk accepteras.

Men Kristoffer Tamsons (M), ordförande för SL och Trafiklandstingsråd i Stockholm, vill inte svara på frågor om kritiken mot nya spelreklamen i kollektivtrafiken.

– Vi är väldigt för reklam i tunnelbanan, det är en viktig intäkt och vi vill att den ska öka under de kommande åren. Men när det handlar om hur man gör reklam vill jag inte kommentera det närmare, säger Kristoffer Tamsons.

Anser du att spelreklamen i SL:s kollektivtrafik är måttfull?

– Den här typen av frågor vill jag som sagt inte kommentera. Att som politiker ha synpunkter på reklam aktar jag mig för, säger Kristoffer Tamsons.

Men du är ju politiker och ordförande för SL, tror du inte att väljare vill veta vad du tycker?

– Jag kommenterar inte det. Däremot ska det finnas en bra och tydlig lagstiftning, säger Kristoffer Tamsons.

Vad tycker du om lagstiftningen då? Den har fått kritik för att vara otydlig.

– Jag har inte stiftat de lagarna och är inte heller särskilt insatt i detta, men vi välkomnar alltid att reklam anmäls till de instanser som finns, säger Kristoffer Tamsons.

Under veckan som gått har Mitt i Stockholm upprepade gånger försökt att nå Kristoffer Tamsons för att bemöta kritiken mot SL. Han har dock avböjt fler intervjuer.

 

Har tidigare kritiserats av KO

En annan kampanj med samma budskap från Ninja Casino har stämts av Konsumentombudsmannen, KO, i ett pågående mål. KO anser att casinot brutit mot lagen om måttfullhet.

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin har också kritiserat utvecklingen.

Mitt i följer branschorganisationen Tidningsutgivarnas rekommendationer för spelannonser. Det handlar om kontroll av avsändaren, obligatoriska krav och allmän utformning för annonserna, till exempel tillåts endast annonser från spelbolag med licens.

Fakta

Nya spellagen i korthet

  • Från 1 januari 2019 måste alla som bedriver verksamhet på svenska spelmarknaden ha licens.
  • En spelmyndighet fattar beslut om vilka som ges licens. Licensen varar i högst fem år.
  • En licenshavare ska skydda spelare mot överdrivet spelande och hjälpa spelare att minska sitt spelande om det finns skäl.
  • Licenshavaren ska följa registrerade spelares spelbeteende för att kunna motverka problem med överdrivet spelande.
  • Möjlighet ska finnas för spelare att stänga av sig från spel.
  • Åldersgräns på spel är 18 år och 20 år för tillträde till ett kasino.
  • Det är inte tillåtet för en licenshavare att erbjuda eller lämna kredit för insatser i spelet.
  • Krav på måttfullhet gäller vid marknadsföring av spel.
  • Marknadsföring får inte riktas direkt till en spelare som valt att stänga av sig från spel eller som blivit avstängd av en licenshavare.
Källa: regeringen.se
Fakta

Nya riktlinjer i kollektivtrafiken

Clear Channel, företaget som sköter reklamen åt SL, har själva satt upp regler för vad ”måttfullhet” innebär när det gäller spelreklam. Kriterierna utgår från Spelbranschens riksorganisations (SPER) etiska riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring av spel om pengar.

  • Endast tillåta reklam från bolag som har licens hos Spelinspektionen.
  • Maximalt 20% av reklamutrymmet i varje annonsmiljö utgörs av spelreklam. Med annonsmiljö menas till exempel en enskild tunnelbanestation.
  • Utesluta ytor utanför skolor, idrottsplatser och kända beroendekliniker från spelreklam.
  • Begränsa vilken typ av terminologi och grafiskt uttryck som får användas i annonserna.
  • Införa obligatorisk information om åldersgräns för spelande, hänvisning till Stödlinjen samt rekommendation om ansvarsfullt spelande.
  • Ej tillåta specialformat som kan uppfattas särskilt kraftfulla, såsom invändigt helfolierade tågvagnar eller hela tunnelbanestationer.
  • Införa särskilda interna processer för förhandsgranskning av annonsmaterial från spelbolag.
Källa: clearchannel.se