ANNONS

Tamsons (M) gick hårt mot trängseln – SL svarar på kritiken

Kristoffer Tamson (M). Suss Forsman Thullberg. SL. Corona.
Kristoffer Tamsons (M) röt ifrån mot trängseln. "Kritiken var tydlig", säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman Tullberg.
"Kör allt ni kan, så mycket ni kan. Det är en order", löd trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) kritik mot trängseln i SL-trafiken.
SL har tagit åt sig, erkänt att beslutet var fel och åtgärdat problemet.
Samtidigt flaggade Tamsons själv för neddragningarna veckan innan.
ANNONS

Det var på tisdagen som Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och högst ansvarig politiker för SL, röt ifrån mot trängseln i busstrafiken.

I ett inlägg på sin Facebook-sida riktade han sig mot SL och bussoperatörerna:

”Jag vill inte höra om några helgtidtidtabeller eller rastlösa bussförare. Kör allt ni kan, så mycket ni kan. Ta in timanställda, övertid och andra förare som kan ställa upp. Det är inte en rekommendation. Det är en order.”

Inlägget väckte reaktioner

Inlägget fick stor uppmärksamhet och både ris och ros i kommentarsfältet. Men samtidigt flaggade Kristoffer Tamsons själv för neddragningarna redan för en vecka sedan.

Det är en tid av prövning. Människors liv står i fokus. Men kollektivtrafiken kommer att bli kraftigt reducerad. Fokus ska ligga på rusningstrafiken”, sa han vid Region Stockholms pressträff om coronaviruset.

Hade inte räknat med trängsel

SL:s kommunikationschef Suss Forssman Tullberg berättar att trängseln på bussarna inte var något de räknade med.

Beslutet om att reducera avgångarna i busstrafiken togs av förvaltningschefen Sara Cantoni förra torsdagen efter att bussoperatörerna flaggat för att allt fler chaufförer stannade hemma på grund av sjukdom.

– Operatörerna menade att de skulle klara bemanningen, men att de går på fälgarna. Därför valde vi att reducera trafiken för att kunna klara bemanningen på långt sikt. Det var en gemensam bedömning, säger kommunikationschefen.

Suss Forssman Thullberg

Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef SL. Foto: SLL.

Tufft att få ihop chaufförer

Både Arriva och Keolis som kör bussarna i Stockholm bekräftar att det har det tufft personalmässigt just nu. Keolis vill inte kommentera Kristoffer Tamsons inlägg och Arriva upplevde inte kritiken som riktad mot dem, eftersom det är SL som beställer trafiken och tar alla beslut.

– Vi har tät och bra dialog med SL. Vi rapporterar löpande om antal resande och personal. Vi utför den trafik som SL beställer, säger Christer Ekelund som är kommunikationschef på Arriva.

Så initiativet om reducerad trafik växte fram mellan er?

– Återigen, vi utför den trafik SL beställer, säger Christer Ekelund på Arriva.

SL tog fel beslut

På SL är man nu självkritisk mot beslutet som togs. Suss Forssman Tullberg berättar att beslutsfattandet går fort i dessa dagar och att reduceringen av busstrafiken är ett typexempel på när ett beslut som fattas inte faller rätt ut i praktiken.

– Vi har regelbundna telefonkonferenser med alla inblandade för att skapa oss en så bra bild av läget för att i nästa led fatta rätt beslut för stunden. Det här är ett klockrent exempel på att vi tog fel beslut, säger hon.

Under torsdagen ska det inte vara någon trängsel på bussarna

Suss Forsman Tullberg, kommunikationschef SL

Enligt Suss Forssman Tullberg blev Kristoffer Tamsons informerad successivt om SL:s beslut att reducera avgångarna i busstrafiken. Enligt henne är det är så gången mellan förvaltningarna och politiken fungerar generellt.

Samtidigt förstår hon Tamsons kritik och säger att även SL såklart vill ha en så bra kollektivtrafik som möjligt som körs så mycket det bara går.

– Tamsons kritik var tydlig: ”Lös det här”. Det har vi gjort nu. Vi har betat av trängseln område per område. Under torsdagen ska det inte vara någon trängsel på bussarna – förutsatt att allt fungerar som det ska, säger Suss Forsman Tullberg.

Mitt i har sökt trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) för en kommentar.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.