Tanden gick av i cykelolyckan

”Jag har bott i Solna i 12 år, men situationen för cyklisterna är värre än någonsin”, säger Gunilla Sonnebring
”Jag har bott i Solna i 12 år, men situationen för cyklisterna är värre än någonsin”, säger Gunilla Sonnebring
Kabelskyddet fällde ­Gunilla Sonnebring till marken så att framtanden gick av.

Farligaste platsen är dock vid Solna Business Park, där cyklisterna kör ner i tvärbanespåren.

Det var mörkt och det regnade. Gunilla Sonnebring var på väg hem från en buggkurs den 17 september då olyckan var framme.

Över cykelvägen vid byggkaoset vid Karolinska löpte ett kabelskydd. I stället för att lätt glida över skyddet fungerade det som en bromskloss och Gunilla kastades framåt i en väldig fart.

– Cykeln for åt höger och jag åt vänster.

Mörbultad och till synes orörlig låg hon på marken.

– Jag började känna efter om jag kunde röra mig. Då kände jag att framtanden var av.

Med en rejäl fläskläpp, tandfraktur och sönderskrapat vänsterknä lyckades hon cykla vidare hemåt. Sista biten fick hon eskort av en hjälpsam medcyklist som såg att hon var illa däran. Tre dagar senare opererade hon tanden.

Gunilla Sonnebring är kritisk till cyklisternas situation i Solna. Kabelskyddet var inte utmärkt och saknade reflexer. Lampan som hängde ovanför var antingen trasig eller skymd av grenar.

Hon upplever situationen som lika otrygg vid andra byggen runtom i staden.

– När de bygger, varför kan de inte även bygga klart cykelbanorna runt om. Som det är nu måste man lyfta cykeln manuellt för att komma fram ibland, säger hon och nämner områdena kring Råsundastadion och Shurgard/McDonalds som osäkra.

Hon är långt ifrån den enda som skadats i en cykelolycka i Solna i år. Hittills har 40 olyckor inrapporterats från sjukhusen.

Trots de många byggena i Solna så är det inte dessa platser som sticker ut i statistiken, enligt Tage Tillander, trafikplanerare på Solna stad.

– Vi trodde att fler olyckor skulle ske på Solnavägen och vid Karolinska, men det är väldigt utspritt.

En plats står dock ut mer än andra – Solna Business Park. Här löper cykelbanan längs med tvärbanespåren, vilket gör att många cyklister fastnar med hjulen i spåren och ramlar.

Där ska Solna stad nu försöka skylta om och rikta cyklisterna en annan väg.

– Det ska vara klart tills tvärbanan invigs, säger Tage Tillander.

Enligt honom är det svårt att leda om cykeltrafik vid byggen.

– Vi försöker alltid få till en bra lösning, men cyklister vill ofta ha den kortaste vägen. Alla slåss om vägutrymmet vid byggen och då kan det bli kompromisser.

Vem som är ansvarig för kabelskyddet som Gunilla körde över är en minst sagt oklart. Solna stad hänvisar till Nya Karolinska som hänvisar till Skanska som hänvisar till Norrenergi som hänvisar till Fjärrvärmeprojekt som hänvisar till anläggningsföretaget Frijo som vid tidningens pressläggning inte gått att få svar från.

Fakta

80 skadades 2012

Skadade cyklister i Solna