Tandläkarens miss blev dyr för Kjell

33 000 kronor och två utdragna tänder fattigare blev Kjell Hamberg när den nu försvunna tandläkarens felbehandling åtgärdades i efterhand.
33 000 kronor och två utdragna tänder fattigare blev Kjell Hamberg när den nu försvunna tandläkarens felbehandling åtgärdades i efterhand.
Kjell Hamberg fick dra ut två tänder och genomgå en lång och smärtsam behandling. Han är en av många som har anmält felbehandling hos en Östermalmstandläkare – som nu är spårlöst borta.

– Nu är jag helt återställd, men med färre tänder än tidigare, ­säger Kjell Hamberg.

Lokaltidningen Mitt i kunde i förra veckan berätta om den tandläkare på Östermalm som anmälts för flera fall av felbehandlingar, och som sedan i somras är spårlöst försvunnen.

I juni lade hon ner sin klinik utan att meddela sina patienter. Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker nu kvinnan för att kunna utreda om hon är skyldig till misstag i vården.

För Kjell Hamberg började tandmardrömmen sommaren 2012. Han hade då tappat en plomb och behövde akut hjälp. Men när han kontaktade Östermalmstand­läkaren var denna på semester och Kjell tvingades söka hjälp på annat håll.

Den nya tandläkaren kunde konstatera att den brygga som satts in var defekt, att tänderna hade fått stora kariesangrepp och lagningarna ska ha varit minst sagt bristfälliga, berättar Kjell.

– Han sa att lagningarna var det jävligaste han hade sett. Och jag tvingades dra ut två tänder som inte gick att rädda, en direkt följd av hennes felaktiga behandling, säger Kjell som från egen ficka har fått betala 33 243 kronor för att återställa sin mun.

– Jag fick en chock när jag hörde att behandlingen hade varit så dålig.

När Kjell anmälde tandläkaren till IVO var kliniken fortfarande öppen och den nu försvunna tandläkaren nekade till felbehandlingen. I stället svarade hon att Kjell hade försökt tvinga till sig sina journaler och röntgenbilder.

– Det är totalt falskt och bara lögner. Och varken jag, IVO eller min nya tandläkare har sett några journaler från henne ännu.

Kjells anmälning är en av nio angående kliniken som kommit till IVO sedan 2012. Samtliga ärenden utreds fortfarande eftersom journaler saknas och tandläkaren gått upp i rök.

Bland annat ska en 86-årig man enligt en IVO-anmälan ha betalat 84 000 kronor för en felaktig behandling, som dessutom inte slutfördes.

En annan patient uppger att han betalade för att få en porslinskrona, men när en ny tandläkare under­sökte munnen upptäcktes att kronan i själva verket var av det betydligt billigare materialet komposit.

Tandläkaren har tidigare kritiserats tre gånger av Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd för brister i arbetet som tandläkare. De misstagen ansågs dock inte vara tillräckligt allvarliga för att hon skulle fråntas sin legitimation.

I de fall där kliniken har uttalat sig, nekar man till samtliga anklagelser och menar att vården varit felfri.

Lokaltidningen Mitt i har utan framgång sökt ansvariga för den nedlagda kliniken.

Fakta

Om man tycker att fel har begåtts

Till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) kan man anmäla en händelse eller en person i vården. Anmälan måste skrivas inom två år efter behandlingen.

IVO kan rikta kritik mot tandvårdspersonal. Men också anmäla personer till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, för att stoppa rutiner och arbetssätt som kan vara riskfyllda.

Källa: 1177 Vårdguiden