Tanja stressade till sig en hjärnblödning

I dag jobbar Tanja Dyredand, 42 år, som mindfulness coach, yoga- och meditations lärare. "Jag en månad i taget för att se hur mycket jag orkar med."
I dag jobbar Tanja Dyredand, 42 år, som mindfulness coach, yoga- och meditations lärare. "Jag en månad i taget för att se hur mycket jag orkar med."
Innan Tanja drabbades av hjärnblödningen levde hon ett stressigt liv, som hon ändå älskade. Bland annat intervjuade hon många kändisar, här med Gene Simmons.
Innan Tanja drabbades av hjärnblödningen levde hon ett stressigt liv, som hon ändå älskade. Bland annat intervjuade hon många kändisar, här med Gene Simmons.
Hon pressade sig så hårt privat och i karriären att hon en dag vaknade upp på sjukhuset. Söderortsbon Tanja Dyredand hade fått en hjärnblödning.

– Allt jag kunde tänka då var ”var är min dator jag måste svara på mina jobbmejl”, säger hon.

Hon var karriärkvinna och bollade tre jobb. Hon drev även en populär blogg, var engagerad mamma och tränade tre gånger i veckan. Örbybon Tanja Dyredand trodde att hon kunde klara av allt – tills hon en dag vaknade upp på ett sjukhus.

– Jag drevs mycket av duktiga flickan-mentaliteten och lyssnade inte på min kropp. Mitt motto var att jag kunde ta det lugnt när jag var död.

Redan när Tanja Dyredand var i 20-årsåldern började hon känna av stressen. Samtidigt som hon klättrade i karriären som journalist började sjukdomarna lösas av en efter en. När hon var i 30-årsålder drabbades hon av infektioner, halsfluss och utslag över hela kroppen. Men trots att Tanjas kropp började säga ifrån, körde hon på.

– Jag tog tabletter och gick till jobbet som vanligt. Jag tänkte att en förkylning inte stoppar mig.

Men en dag sa kroppen stopp. Tanja minns dagen då hon drabbades av en hjärnblödning som i ett töcken. Hon skulle till ett möte – sedan blev allt svart.

– Min första tanke när jag vaknade på sjukhuset var inte tacksamhet över att jag överlevt. Utan jag tänkte ”Var är min dator och min telefon, jag måste ringa till mötena jag missat”, säger hon.

Då var Tanja Dyredand 39 år och hade under samma år åkt in till akuten sex gånger för bland annat hjärtflimmer.

Hjärnblödningen gjorde Tanja Dyredand tillfälligt förlamad i halva ansiktet och en bit ner på armen. Hon kunde knappt prata. Tiden efter blev hon deprimerad och tappade hår. Men ändå höll hon sin sjukdom för sig själv, eftersom hon skämdes.

– Min man fick hjälpa mig hålla fasaden utåt. Mina föräldrar fick veta det först långt efteråt då jag inte ville oroa dem.

Det tog nästan tre år innan hon vågade berätta för alla. Vägen tillbaka till ett balanserat liv gick via mindfulness, som hon hade börjat med under sin rehabilitering. År 2015 sa hon sa upp sig från sitt jobb och satsade på certifiering inom mindfulness och yoga och som meditationslärare. Nu arbetar hon som certifierad coach inom mindfulness, yoga och som meditationslärare

– Jag gjorde en helomvändning för att må bra och jag känner en sådan stor tacksamhet för allt som hänt.

I dag är Tanja 42 år och lever sitt liv en månad i taget i villan i Örby. Hon mår bra även om hon ibland kan ha svårt att hitta vissa ord. Hon driver bloggen stressaav.nu med fokus på mindfulness och föreläser om sina erfarenheter. Nu skriver hon även en bok om sina insikter, där hon också bjuder in andra att berätta om stress.

– Genom att vara öppen vill jag hjälpa andra att dra i handbromsen i tid eller inspirera andra att hitta tips på sådant som ger återhämning. Min förhoppning är att om vi är fler som tar upp ämnet så kommer attityden mot stress bli en annan. Att känna stress är inget att skämmas över.

Fakta

Tanjas fem tips för att stressa ner

Bli mer mindful: Försök att lära dig att bli mer medveten och närvarande. Ett tips är att ha en sten i fickan eller väskan och varje gång du kommer åt den, stanna upp och ta in din omgivning i någon sekund.

Andas: Andningen är det största verktyget vi har för att motverka stress. När vi är stressade andas vi ofta i halsen, försök att andas med magen.

Stäng av: Vi är konstant uppkopplade. Försök ha en rutin att stänga av allt under middagen och två timmar innan läggdags.

Tid: Ta tid för återhämtning. Boka in ett pass med dig själv på 10-15 minuter när du har egentid. Har man små barn kan man behöva göra detta utanför hemmet.

Le: Finns forskning som visar att om man ler i så lite som 90 sekunder, även om det är fejkat, så ökar kroppens måbra-hormoner, stärker immunförsvaret och ger välbefinnande.

Läs mer på Tanjas blogg: stressaav.nu

Källa: Tanja Dyredand