Min lokala hjälte

Tar vara på oönskade cyklar

Tonny Sabander fixar och reparerar cyklar som folk övergivit.
Tonny Sabander fixar och reparerar cyklar som folk övergivit.
Överfulla cykelställ och cykelrum är en vanlig syn för Södermalmsborna.

Men nu har problemet gjorts om till affärsidé – där man tar vara på de oönskade hojarna.

Mitt i har tidigare berättat om stadsdelens problem med övergivna cyklar. Trots stadens mål att få bort skrothojarna är de ständigt närvarande när man rör sig på Södermalm.

Även för fastighetsägare och boende är det ett problem. Det kan vara en riktig utmaning att få ut cykeln lagom till våren när cykelrummet är överfullt av oanvända hojar.

Det var så cykelfantasten Tonny Sabander fick idén till att starta en cykelåtervinning.

– Det är tråkigt att så många cyklar bara står och skräpar och inte kommer till användning, säger han.

Tonny Sabander hade alltid ett stort behov av begagnande cyklar till sin butik och verkstad på Maria Prästgårdsgata. Samtidigt hade en vän, som arbetar med fastigheter, uppmärksammat cykelöverflödet hos många bostadsrättsföreningar.

– Det kändes som ett bra sätt att ta vara på vara resurserna. Och det blir en win-win-situation för bägge parter.

Idén resulterade i företaget Cykelåtervinning. De åker och hämtar upp övergivna cyklar hos bostadsrättsföreningar och beroende på vilket skick hojarna är i repareras de och säljs eller så återvinns de.

Bostadsrättsföreningarna får en liten slant för varje cykel som de får välja att behålla eller skänka till välgörenhet.

Och det finns gott om cyklar som väntar på att bli hämtade.

– Vi gör så många jobb vi hinner med. Vanligtvis hämtar vi väl 25-30 cyklar åt gången, men som mest har det varit över 200 cyklar.

Det är fler än Tonny Sabander som har startat liknande återvinningsverksamheter den senaste tiden. Det är inte är konstigt då intresset för begagnade cyklar verkar vara stort.

– Numera är det många som cyklar på Söder och allt fler vill ha en begagnad cykel. Det minskar stöldrisken och man behöver inte vara lika rädd om den. Dessutom är de flesta cyklister inte som de 40-åriga männen i tights som susar längs Götgatan i 50 knyck på en racercykel.

Ungefär hälften av cyklarna de hämtar reparerar Tonny och säljer. Hojarna håller en blandad kvalité och det gäller att vara kreativ i reparationsfasen.

– Tre oanvändbara cyklar kan ofta sättas ihop till en fungerande.

Men det händer att han hittar riktiga guldkorn.

– Vi hämtade nyligen en cykel av märket Skeppshult, den är värd över 20 000. Tyvärr har den en spricka i ramen, men det ska jag nog kunna fixa.

Fakta

Fixa hojen inför cykelsäsongen

Tonnys checklista

Smörj kedjan ordentligt så går cykeln tyst och smidigt.

Se till att ha ordentligt med luft i däcken. Det slarvar många med men det gör cykelturen mycket mer behaglig.

Testa att bromsarna fungerar som de ska. Det är för sent att tänka på när du verkligen behöver tvärnita.

Se till att du har fungerande reflexer och lampor, det ökar säkerheten både för dig och för andra.

Spänn ekrarna, men det är bäst att göra på en verkstad om man inte är så kunnig.