Tätare avgångar ger fler sittplats

Alby t-banestation har näst flest resenärer i Botkyrka. Vid mätningar en vinterdag 2010 klev 5 400 personer på här. 2008 hade röda linjen 425 000 resenärer per dag.
Alby t-banestation har näst flest resenärer i Botkyrka. Vid mätningar en vinterdag 2010 klev 5 400 personer på här. 2008 hade röda linjen 425 000 resenärer per dag.
Rusningstrafik är lika med ståplats för många t-baneresenärer. Nu satsar SL på att modernisera röda linjen mellan Norsborg och Ropsten.

Maximalt ska det bli möjligt att köra 36 tåg i timmen i varje riktning.

I Norsborg har bygget av en ny tågdepå redan startat. Norsborgsdepån är en del av miljardsatsningen på röda linjen och här ska många av de nya tåg som SL satsar på få service och parkeras.

2013–2014 införs också ett nytt signalsystem på linjen och det öppnar för fler tåg och helautomatiska tåg utan förare. Men om det blir förarlösa tåg är inte bestämt.

– Totalt är satsningen värd omkring 10–11 miljarder kronor, säger Johan von Schantz, teknik­direktör på SL.

När Lokaltidningen Mitt i besöker stationerna vittnar alla vi pratar med om att det stundtals är trångt på tågen och att många får stå.

– Jag tar femtåget på morgonen in till stan och får alltid sitta. Men på vägen hem ser jag att en del får stå. Men det brukar bli bättre efter Liljeholmen, säger Albybon Jonas.

Andra talar om att det är vanligt att folk står ända till Bredäng och Skärholmen på tågen som går hem mot norra Botkyrka.

– Man kan säga att vi har fullt i tågen i dag och Stockholm växer. Vi bygger ut för behoven långt framöver och fram till 2030 kommer vi nog att klara oss på 30 tåg i timmen. Därefter har vi möjlighet att utöka ännu mer, säger Johan von Schantz.

I dag är det möjligt att köra max 24 tåg i timmen i vardera riktning. 2016 sätts de första nya tågen in. Sedan dröjer det ytterligare något år innan det går fler tåg på röda linjen. Den äldsta tågtypen måste fasas ut först.

– Sedan kan vi successivt öka kapaciteten, säger Johan von Schantz.

Hur många tåg i timmen som kommer att gå till och från Norsborg avgör den framtida trafikplaneringen. Men sannolikt kommer det att gå fler tåg på de mest belastade delarna av nätet i centrala Stockholm.

En annan fråga som SL tittar på är hur t-baneförararnas ögon ska ersättas om man väljer att satsa på förarlösa tåg. Ett av förslagen är att införa väggar på stationerna som ska skydda människor från att trilla eller hoppa ut i spåren.

– Det behövs olika tekniska lösningar för att ersätta förarens arbete, förklarar Johan von Schantz.

Fakta

Brukar du få sittplats när du åker tunnelbana?

Paul Gawria, Alby:

”Jag brukar oftast få stå när jag är på väg hem från stan. Det har hänt att jag stått hela vägen ända ut till Alby. Det är bra om det blir fler tåg.”
Sandra Ibrahim, Alby:

”Vid de tider på dagen då folk slutar jobben har jag fått stå hela vägen ut till Bredäng ibland när jag åkt från stan.”
Ibrahim Sagici, Hallunda:

”Det finns alltid plats, förutom mellan klockan 16 och 17. Det är bra med fler tåg, men 36 i timmen är nästan lite för mycket.”
Pervin Dalan, Fittja:

”Hem från jobbet kan jag få stå hela vägen från stan till Bredäng/Skärholmen. Men till jobbet på morgonen får jag alltid sitta.”