Min lokala hjälte

Taxibåtförare åtalas för dödsfall vid Möja

En man omkom när en taxibåt krockade med en fritidsbåt utanför Möja i höstas.

Nu åtalas taxibåtsföraren för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död.

– Föraren har brustit i sin utkik, han har inte sett båt­en trots att det var klart väder. Det är en oförklarlig olycka som tyder på att han hade uppmärksamheten på annat håll, säger chefsåklagare Mats Ericsson.

Olyckan inträffade vid 11-tiden på förmiddagen den 11 oktober utanför Berg på Möja. Taxibåten färdades söderut i farleden öster om Möja samtidigt som en man i 65-årsåldern var på väg över leden i en roddbåt.

Taxibåtsföraren såg inte mannen utan båtarna kolliderade och den äldre mannen hamnade i vattnet.

Föraren ringde 112 och en räddningsbåt som befann sig i närheten var snabbt på plats. Då hade två män i en fritidsbåt hunnit få upp mannen på en badbrygga. Han fördes sedan med ambulanshelikopter till sjukhus men hans liv gick inte att rädda.

Nu åtalas föraren av taxibåten för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till annans död.

I stämningsansökan skriver åklagaren att den åtalade höll en fart av 20 knop och har brustit i gott sjömanskap genom att inte hålla ”tillräckligt noggrann utkik” och misstänks därmed ”av oaktsamhet” vållat den andre mannens död.

Ett brott som kan med­föra villkorlig dom och böter. Enligt åklagaren blev flera personer vittne till händelsen.

Taxibåtsföraren själv hävdar att det var en ren olyckshändelse, uppger hans advokat Henrik Olsson Lilja.

– Han förnekar brott och menar att det var en trafik­olycka. Det har skett väldigt snabbt och han hann inte uppfatta att det var en annan båt i närheten. Det är en förare med lång erfarenhet av båtar som aldrig råkat ut för något liknande, säger han.

Varje år sker ett antal kollisioner mellan båtar som ger upphov till kroppsskada. Men de flesta döds­olyckor med båtar sker inte ute på havet utan i insjövatten eller i hamn.

Jonas Ekblad, analytiker på Transportstyrelsen, känner bara till ett enda ytterligare fall de senaste 30 åren där en fritidsbåt krockat med en yrkesbåt och olyckan fått dödlig utgång.

– Det absolut vanligaste när det handlar om dödsfall i samband med båtar, är att det är en ensam man som är ute på hemmavatten i en liten båt och är utan flytväst, säger Jonas Ekblad.

Fakta

23 dog i båtolyckor i fjol

I fjol registrerades 23 fritidsbåtsrelaterade dödsfall i Sverige, vilket är färre än vanligt. 2013 noterades 36 dödsolyckor, året innan 24.

I november skedde ytterligare en dödsolycka när en ribbåt kolliderade med en lotsbåt utanför Sandhamn.

Källa:

Transportstyrelsen