Taxikaoset fortsätter – föräldrar förtvivlade

Skolskjutsar i Täby strular.
Föräldrar vittnar om chaufförer som kört barn till fel adresser.
Tidigare i år sades avtalet upp mellan Sverigetaxi och Täby kommun och kommunen krävde i sin tur företaget på miljonvite. Sedan i juli fick DRT Solutions ta över. Men nu är det värre än någonsin.
– Förra veckan dök bilen inte upp fyra dagar i rad, säger föräldern Mats Crona.

Taxistrulet med skolskjutsar fortsätter. Bilar som kommer en timme försent eller inte dyker upp alls och chaufförer som kör barn till fel adresser. Så har det sett ut för flera barn och föräldrar efter sommaren.

–  Förra veckan dök bilen inte upp – fyra dagar i rad. När det handlar om barn med autism och liknande diagnoser behöver de rutiner och då blir det här otroligt besvärande. Min son blir väldigt orolig av det här, säger föräldern Mats Crona.

Kör barn till fel adresser

En annan förälder som Mitt i Täby varit i kontakt med berättar att taxibolaget inte ens haft en körning registrerad vissa dagar och att de då fått skicka en bil i panik. Föräldern berättar också att chaufförerna skjutsat barn till fel adresser och att de kommit till sonens skola så sent som klockan 18, i tron om att barnet fortfarande varit kvar.

”Nu är man glad om de överhuvudtaget kommer”

En del taxiresor kan också bli långa eftersom chaufförerna måste hämta upp flera elever på vägen och inte alltid hittar, men det är det minsta problemet i det här läget.

– Vi tyckte att den långa resvägen var ett problem, men nu är man glad om de överhuvudtaget kommer, säger föräldern som vill vara anonym.

Föräldern säger att vårens problem var en dans på rosor jämfört med dagens kaos.

Får inga svar

Föräldrarna säger också att det varit nästintill omöjligt att få ett svar – varken från kommunen eller taxibolaget.

– Jag har ringt taxibolaget för att undra om taxin kommer men då finns det ingen som kan ge svar på det. Vid något tillfälle efter att jag har kontaktat dem har de ringt upp någon halvtimme senare och sagt att bilen kommer inom en timme, vilket innebär att min son kommer en och halvtimme försent till skolan. Jag har också kontaktat kommunen men där nås man bara av en telefonsvarare som hänvisar till att de har en stor belastning, säger Mats Crona.

Tillfälligt avtal

Det var efter tidigare strul som avtalet mellan Sverigetaxi och kommunen sades upp och kommunen i sin tur krävde bolaget på miljonvite. Avtalet med det nuvarande taxibolaget DRT Solutions gäller fram till den 1 mars 2018, då det är tänkt kommunen ska hitta en ny långsiktig lösning. Dokument som Mitt i kommit över visar att Täby kommun redan från början velat ha en tydlig informationsstrategi kring skolskjutsarna. Men den tycks inte ha fungerat alls.

Ur kommunens egen handlingsplan för frågor kring taxiresor.

Kommunen svarar på kritiken

Utbildningschef Patrik Forshage är väl medveten om problemen.

– Vi har haft skarpt läge i en vecka nu och vi har fått en del klagomål på området. Det har varit en del inkörningsproblem men vi har en bra dialog med entreprenören så vi tror att vi kommer tillrätta med problemen ganska så snabbt.

Vad beror problemen på?

– Den nya entreprenören måste bygga nya rutter för att hämta och lämna barn på ett tryggt sätt. Och när en entreprenör inte varit verksam i kommunen tidigare kan det ta lite längre tid.

Var det optimalt att välja en entreprenör som inte känner till området?

– Den upphandlingen som vi försökte oss på i våras ledde inte till några anbud, och vi behöver ha en skolskjuts under tiden vi upphandlar ett nytt avtal.

Får det gå till så även om det handlar om en inkörningsperiod?

– Nej, det ska inte gå till så. Det är jätteviktigt att skolskjutsen fungerar tryggt och säkert för alla barnfamiljer i Täby. Elever måste kunna komma från och till skolan i tid, och varje inkörningsproblem är ett stort problem. Vi jobbar stenhårt och vi lägger verkligen ner vårt hjärta i att åtgärda det här så fort som möjligt.

Hur bemöter ni från kommunen kritiken att föräldrar inte fått någon återkoppling?

–  Det förvånar mig. Jag har kontakt med handläggarna varje dag och jag hade nog fått intrycket att vårdnadshavare fått återkoppling, så det måste jag undersöka vidare. Svar på telefon kan man inte alltid få omedelbart men man ska alltid få någon typ av återkoppling.

Kan ni lova föräldrarna någonting i fortsättningen?

– Vi arbetar intensivt tillsammans med utföraren för att rätta till alla problem, och vi kommer inte att slappna av förrän de återstående problemen är lösta.