Taxikund skrek ”Sieg Heil” åt chauffören

Under en taxiresa ska den unge mannen från Hjorthagen ha skrikit hot och rasistiska tillmälen åt föraren.

Många taxiförare blir hotade – men totalt sett har deras arbetssituation blivit säkrare.

”Sieg heil” och jag ska ta dig här och nu jävla turkjävel”. Den unge Hjorthagenbon skrek flera gånger förolämpningar och hot mot taxiföraren, enligt åklagaren.

Det var efter en fest förra våren som mannen från Hjorthagen, enligt åtalet som väcktes i förra veckan, ska ha skrikit sakerna mot föraren som har sitt ursprung i Mellanöstern.

Passageraren var enligt åtalet kraftigt berusad när han bland annat ska ha hotat med våld och gjort nazisthälsningar samtidigt som han bland annat skrek ”Sieg heil”. Han misstänks även ha slagit mot taxibilen.

Han åtalas nu bland annat för hets mot folkgrupp och hot mot tjänsteman.

Var femte taxichaufför i Sverige uppger sig ha blivit hotad i tjänsten visar en kartläggning från Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA). Och vissa grupper råkar ­oftare ut för hoten.

– Förare under 40 år med invandrarbakgrund, som kör i stora städer, sticker ut som grupp i statistiken för hot och våld, säger Maria Vigren, projektledare på TYA.

Att den åtalade mannen var berusad tillhör vanligheterna. De flesta taxihoten sker i samband med att passagerarna tagit droger eller druckit alkohol.

Det är enligt Maria Vigren därför ganska troligt att stadens feststråk, som Stureplan, är platser där många hot sker.

– Det ligger i sakens natur att bilarna finns i anslutning till nöjeslivet, säger hon.

Men hoten mot taxiförare har faktiskt minskat under 2000-talet. 1999 hade var så många som var tredje förare hotats. En nedgång som förklaras med att ­kameror numera finns i de flesta bilarna.

Trots att arbetssituationen till synes har blivit bättre är taxiförare fortfarande en utsatt yrkesgrupp och enligt Maria Vigren måste branschen arbeta med säkerheten kontinuerligt.

– Att vara taxiförare är ett ensamarbete och därför är det viktigt att jobba förebyggande med säkerhet, genom att utbilda förarna hur de ska agera i hotfulla lägen och att se till att larm- och nödsystem fungerar i bilarna, säger hon.

Claudio Skubla, informatör på Svenska taxiförbundet tror att det finns ett stort mörkertal när det gäller kränkningar och hot mot förare. Han vill ändå tona ned farorna med att köra taxi.

– Generellt är det en bra arbetsmiljö för förarna, men det är klart att det förekommer hot och våld, säger han.

Den misstänkte Hjorthagenbon nekar i förhör till samtliga anklagelser om hot och hets mot folkgrupp, och även till att ha slagit mot taxibilen.

Det ligger i sakens natur ­ att bilarna finns i anslutning till nöjeslivet.Maria Wigren, Tya