Nya taxin i stan: Elektrisk tuk-tuk

Elektriska mopeder, bzzt, Stockholm, tuktuk
Mopederna rymmer två passagerare och en förare.
Snart börjar en ny taxi rulla i stan. Det handlar om elektriska mopeder på tre hjul som ska kunna köra i innerstan.
– Vi vill bli en kompis i kvarteret, säger företagets vd Sten Wolf.

I vår kommer Stockholm invaderas av en svärm gulsvarta trehjulingar. De rymmer två passagerare och kan än så länge bara köra i innerstan.

– Vi var några stycken som såg ett behov i de stora städerna för ett annat sätt att transportera sig. Det är för många som åker ensamma i stora bilar, säger Sten Wolf, vd på företaget Bzzt som väntas lanseras i Stockholm i slutet av maj.

De har redan provat tjänsten i Göteborg men den stora satsningen kommer i samband med lanseringen i Stockholm. I städerna de etablerar sig i erbjuder de ett lokalt delägande.

– Det känns naturligt eftersom vi blir så pass lokala, vi vill bli en kompis i kvarteret. Samtidigt som vi får råd att köpa fler mopeder.

Enligt Sten Wolf innebär varje ny moped tre nya arbetstillfällen. För att köra mopederna behöver man ett B-körkort och så ska de enligt sajten vara ”sjukt trevliga”. Företaget har även som policy att mopederna bara ska köra på max 50-vägar.

– Vi ser det också som mer ansvarsfullt att köra på långsammare vägar, trots att lagen inte ställer sådana krav. Samma gäller med ålder, man behöver enligt lag bara vara femton, men vi ställer kravet 18 år och att de har ett körkort.

Hur skiljer det här sig från exempelvis Uber-pop som visade sig vara olaglig taxiverksamhet?

– Vi har ett helt annat upplägg. Våra förare är anställda av oss, vi äger våra bilar och vi har kollektivavtal tillsammans med Svenska Transportarbetareförbundet.

Behöver era förare taxilicens?

– Taxilicens behöver man i Sverige om man kör med bil eller buss, men eftersom vi kör med mopeder behöver vi inte det.