ANNONS

Därför blir nya t-banan dyrare – så mycket ska Solna betala

Skisser på nya tunnelbanan i Solna
Tunnelbanan till Solna kan kosta mer än det var tänkt – även för Solnaborna.
Solna kan tvingas att betala för den dyrare tunnelbanan.
De framgår av avtalet parterna skrivit på och som säger att kommunerna tillsammans ska slanta upp max 592 miljoner kronor vid fördyringar.
ANNONS

Notan för den nya tunnelbanan och stationerna ser ut att bli nio miljarder kronor dyrare än tidigare beräknat enligt en kartläggning som tidningen Dagens Industri tagit del av.

Kostnaderna har ökat från 23 till 32 miljarder kronor. Solnaborna kan bli tvingade att betala en del av detta.

Dessutom riskerar den nya tunnelbana att försenas.

Därför blir t-banan nio miljarder dyrare

1. Nya säkerhetskrav gör att det behövs tre tunnlar istället för två tunnlar för utrymning av tunnelbanan. Ökad kostnad: 4,5 miljarder kronor.

2. Kraven i miljödomarna på hur lite vatten som får läcka blev hårdare än vad Förvaltning för utbyggd tunnelbana  räknat med. Det tar längre tid och därmed dyrare att bygga.   Ökad kostnad: 2,2 miljarder kronor.

3. Trafikverket har tagit längre tid på sig än planerat att godkänna utbyggnaden. Det gäller framförallt gula linjen. Ökad kostnad: 850 miljoner kronor.

Detta framgår av bakgrundsinformation för den kartläggning som gjorts och av mejlsvar från Niklas Bergman på förvaltning för utbyggd tunnelbana.

Högre notan varit känd i över tre månader

Niklas Bergman tillträdde som förvaltningschef 1 september. Då blev han informerad om ekonomin av ledningsgruppen för Förvaltning för utbyggd tunnelbana. För cirka en månad sedan informerades alla parter inklusive styrelsen som regeringen tillsatt att övervaka t-baneutbyggnaden.

Catharina Håkansson Boman är ordförande för styrelsen som ska övervaka tunnelbaneutbyggnaden, men hon har avböjt att svara på Mitt i:s frågor om varför t-baneprojektet plötsligt blivit dyrare och vem som ska betala notan. I stället hänvisar hon till region Stockholm (tidigare landstinget).

ANNONS

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och högst ansvarig politiker för trafikfrågor inom regionen. Han anser att den som orsakat fördyringarna ska stå för notan:

– Jag kan dock konstatera att det rimliga vore att den som står för ökade kostnader också tar dessa kostnader, säger han.

Stockholms framtida t-banenät

Nya tunnelbanan liten bild

Avtalet reglerar vem som ska betala

Det finns dock ett avtal. Det slöts vid 2013 års Stockholmsförhandling. Där framgår att staten, regionen och de fyra kommunerna som nya tunnelbanan kommer att trafikera, tillsammans stå för maximalt 2,9 miljarder kronor om t-baneutbyggnaden blir dyrare än beräknat:

• Svenska staten: 1,5 miljarder.

• Region Stockholm: 779 miljoner.

• Stockholms stad: 336 miljoner.

• Nacka: 97 miljoner.

• Solna: 68 miljoner.

• Järfälla: 91 miljoner.

Enligt Niklas Bergman på förvaltning för utbyggd tunnelbana gäller denna del av avtalet även i dag. Samtidigt uppger han att förhandlingar pågår.

Även Kristoffer Tamsons uppger att det nu pågår förhandlingar mellan staten, regionen och kommunerna.

Fakta

Stockholmsförhandling och Sverigeförhandling

Stockholms- och Sverigeförhandlingen innebär i korthet att staten och regionen lovat att bygga kollektivtrafik i utbyte mot att kommunerna bygger bostäder.

Stockholmsförhandlingen

Stockholmsförhandlingen från 2013 innehåller utbyggd blå linje mellan Akalla-Barkarby, Kungsträdgården-Nacka via Södermalm, och Kungsträdgården-Hagsätra via Gullmarsplan, samt gul linje mellan Odenplan och Arenastaden via Hagastaden.

78 000 bostäder ska byggas nära de nya t-banestationerna fram till år 2030.

Sverigeförhandlingen

Sverigeförhandlingen, avtal Stockholm, från 2017 innehåller utbyggd tunnelbana från Fridhemsplan till Älvsjö, Spårväg syd – spårvagn mellan Älvsjö och Flemingsberg via Kungens kurva, förlängd Roslagsbana till t-centralen samt nya tunnelbanestationen Hagalund på gula linjen. Därtill ett 30-tal objekt för förbättrad cykelinfrastruktur i Huddinge, Stockholm stad och Täby.

100 370 bostäder ska byggas fram till år 2035.