Telebolag vägrar att häva avtalet

Solange Pizarro och flera av hennes grannar i Fittja ångrar att de öppnade för försäljaren som ringde på i samma veva som Botkyrkabyggen skulle byta kabel-tv-leverantör.
Solange Pizarro och flera av hennes grannar i Fittja ångrar att de öppnade för försäljaren som ringde på i samma veva som Botkyrkabyggen skulle byta kabel-tv-leverantör.
Ditt gamla abonnemang ska sluta gälla, sa säljaren och uppmanade Solange att skriva på en ”intresseanmälan”.

Nu är hon och hennes grannar fast med dubbla räkningar – och ett avtal som bolaget vägrar häva.

Förra sommaren annonserade Botkyrkabyggen att Com Hem inte längre skulle leverera kabel-tv. I samma veva ringde en säljare från Universal Telecom på dörren hem till Solange Pizarro i Fittja.

– I vanliga fall brukar jag bara stänga dörren men den här killen lät jätteärlig.

Säljaren bad Solange att skriva på vad hon trodde var en intresseanmälan som gav Universal tillstånd att flytta över hennes telefonnummer från Com Hem. Avtalet skulle skickas senare.

– Han sa att Com Hem skulle sluta funka och att jag då skulle betala i onödan. Han fick mig att tro att Universal var det enda alternativet, säger hon.

Det var under sensommaren ganska rörigt vad som egentligen gällde kring tv, internet och telefoni. I juni hade Botkyrkabyggen beslutat att helt sluta erbjuda Com Hems kabel-tv-utbud mot ett påslag på hyran. I stället anslöts lägenheterna till Stadsnätet där hushållen kan välja mellan flera operatörer för internet, tv och telefoni.

I september ändrade man sig: det skulle gå att ha Com Hem via en digitalbox. Ny information skickades ut.

Vid årsskiftet insåg Solange Pizarro att hon kunde ha kvar Com Hem-abonnemanget. Hon ringde Universal och sa att hon inte var intresserad längre.

– Kvinnan jag pratade med lovade att ta bort mig och önskade mig lycka till.

Men problemen hade bara börjat.

Många av Solange Pizarros grannar har också drabbats av Universal Telecoms tveksamma metoder. Medborgarkontoret i Fittja har pratat med många som känner sig lurade. De har inte heller insett att den ”intresseanmälan” de skrev på vid dörren i själva verket var ett avtal.

Enligt Peter Sandstedt, vd för Stadsnätet i Botkyrka, hade Universal under perioden juni–september rätt när de sa att Com Hem skulle upphöra. Men eftersom Botkyrkabyggen senare ändrade sig och tog in Com Hem igen har de hyresgäster som tecknade nya avtal under den här perioden rätt att ångra sig.

– Det handlar om 97 namngivna kunder. De som känner sig missnöjda ska kunna backa ur. Den informationen har Universal och de andra leverantörerna, säger han.

Men detta har inte Universal gått ut med till sina kunder.

I början av april damp nämligen ett välkomstbrev ner från Universal hemma hos Solange Pizarro. Där stod att hon nu hade ett ettårs­abonnemang.

– Jag blev chockad och sur så jag ringde dem. Men de sa att de inte kunde hitta några spår av mitt förra samtal och att pappret jag skrev på i dörren var ett avtal som jag inte kan bryta.

Sedan dess har hon skrivit brev till Universal utan att få svar. Den första räkningen som kom i mitten av maj har hon bestridit.

I förra veckan kom nästa kalldusch. En räkning från Com Hem. Universal har inte alls stängt av Solanges gamla abonnemang som de lovat, något som många andra också drabbats av.

– Nu står jag här med två räkningar. Det är så dåligt skött, de är inte ärliga. Jag känner mig verkligen lurad.

Universal menar i ett mejlsvar till Lokaltidningen Mitt i Botkyrka-Salem att alla avtal är juridiskt korrekta och att alla som känner sig missnöjda är välkomna att ta kontakt med företaget.

Fakta

Lurad? Så gör du

Om du vill häva ett avtal som du tycker är felaktigt: skriv ett brev till företaget och berätta varför. Kräv skriftligt svar. Ange kund- och personnummer, namn,adress och datum. Skriv under. Glöm inte att ta kopia.

Om du fått en felaktig räkning: skriv till företaget och berätta varför du bestrider räkningen. Ange fakturanummer, personnummer och belopp, adress , telefonnummer och datum. Ta kopia.

Är du osäker, kontakta kommunens konsumentvägledare eller medborgarkontor.

Källa: Telekområdgivarna