Utan telefon i månader – gick att fixa på nolltid

Telefonen hos Birgitta i Rotebro fungerar igen.
Birgitta får nu tillbaka pengarna för de tre månader telefonen inte har fungerat.
Birgitta är en av Telias cirka 1 500 kunder i Rotebro som haft problem med telefon och bredband sedan augusti. Nu fungerar Brigittas telefon igen – när det väl togs tag i gick det att fixa på en dag.

Efter att Mitt i berättat om Birgitta som varit utan telefon i tre månader och skulle få vänta ytterligare tre månader innan felet kunde åtgärdas, är nu problemet löst.

– Tidningen kom på tisdagen och på torsdagen hörde Telia av sig och löste felkopplingen. Jag är säker på att det hade kunnat göras ännu tidigare, men det var väl inte prioriterat, säger Birgitta.

Hon har sedan början på augusti kontaktat Telias kundtjänst regelbundet, men slussades runt till olika personer och fick inga tydliga besked om någon lösning. Sedan dess har hon tagit emot sms där åtgärdsdatumet hela tiden skjutits upp.

– Det känns jätteskönt att ha telefon igen. Särskilt för oss gamlingar som varit sjuka – nu känns det tryggt igen.

När Mitt i kontaktade Telia med Birgittas fall agerade de direkt – till skillnad från när Birgitta själv hört av sig till kundtjänst.

– Jag ska se till att någon hör av sig till den här kunden snarast, sa Telias presschef Irene Krohn.

Får tillbaka fakturabeloppet

Summan för de tre fakturorna som Birgitta betalat trots att telefonen inte fungerat får hon nu tillbaka från Telia. När hon frågade om kompensation erbjöds hon 450 kronor i samtalspott.

– Det är alltid något och inget att hålla på och tjafsa om. Vi accepterade det och så får det vara. Det är skönt att det här är över nu, säger Birgitta.

Enligt Telia ska telefon och bredband nu fungera för alla hushåll i Rotebro. Har man betalat fakturor under tiden ska man kontakta deras kundtjänst.