Efter telefonbedrägeriet – Blocket vidtar åtgärder

Blocket vidtar åtgärder.
Thomas Bäcker uppmanar kunder att höra av sig om de tror att de råkat ut för ett bedrägeri
76-åriga Peter lurades att betala en Blocketannons via mobilen. Efter händelsen uppmanar Blocket andra drabbade att höra av sig.
– Det är viktigt att polisanmäla, säger Thomas Bäcker, kundsäkerhetschef.

Under torsdagen skrev Lokaltidningen Mitt i om Peter Olofsson, 76, som lånat ut mobiltelefonen till en okänd man på Spånga torg och därefter fått en faktura från Blocket. Det visade sig att mannen hade använt telefonen för att betala en annons.

Nu uppmanar Blocket andra som har råkat ut för liknande händelser att ta kontakt.

– Vi har haft betalfunktioner där man ringer för att betala en annons i över 20 år och det här händer sällan, men om det händer så vill vi att man hör av sig till oss och även gör en polisanmälan, säger Thomas Bäcker.

Thomas Bäcker, Kundsäkerhetschef

Thomas Bäcker, kundsäkerhetschef Blocket

Se upp om du får sms

Enligt Thomas Bäcker har Blocket vidtagit åtgärder för att förhindra telefonbedrägerier.

– Telefoner idag är inte bara är något man ringer med och tyvärr utnyttjas det. Vi har ingen möjlighet att se om det är den som äger telefonen som ringer. Men det finns sätt för oss att ändå få en indikation på om något verkar vara fel. Vi har med teknik gjort det svårare för sådant här att hända, säger han.

Mobil

Den som inte vill använda mobilen för att hantera Blocketannonser kan få numret spärrat.

Den som inte vill använda sin telefon för Blocketannonser kan lägga in en spärr. Och den som får ett sms gällande sin annons ska se upp.

– Där ska man veta att vi aldrig skickar sms, säger Thomas Bäcker, kundsäkerhetschef.