Teliakunder med svajigt internet sedan 2016

Vissa hushåll i kommunen har varit utan fast internet sedan 2017
Vissa hushåll i kommunen har varit utan fast internet sedan 2017
Förra veckan rapporterade Mitt i om Upplands-Brobor som riskerar vara utan internet under stora delar av våren. Stormen hade gått hårt åt det fasta telefonnätet sa man. Men nu visar det sig att vissa hushåll haft svajig uppkoppling under de senaste åren.

De boende vid Lejondalssjön blev av med sitt internet i januaristormen och har fått beskedet från Telia att det kan dröja till april innan deras uppkoppling är tillbaka. Nu har det framkommit att andra i kommunen varit utan sitt fasta bredband sedan november. Och att problemet varit återkommande sedan 2016.

– Det har ju varit så här de senaste åren. Vi får felanmäla ganska ofta, förklarar Malle Jota som bor i Håtuna.

Det var under 2016 som problemen började för familjen utmed väg 269. Deras uppkoppling slutade fungera och de felanmälde till Telia och den gången var de utan sitt internet i nästan fyra månader. Flera avbrott följde och i november i fjol drabbades de av ett avbrott som beräknas pågå under hela våren. Från Telia sa man först att det skulle vara åtgärdat inom fyra dagar. Men sen kom istället beskedet att det skulle dröja ytterligare tre veckor tills de skulle kunna surfa normalt igen.

– Efter de tre veckorna hade gått så hade inget hänt och vi fick felanmälaigen. Då skulle det vara klart till slutet på december men de skjuter fram slutdatumet till Januari.

Inget hände och i januari får familjen till slut hör att hela problemet ska vara löst i april. Likt de boende vid Lejondalssjön så blev Malle Jota erbjuden en provisorisk mobil router. Men de har sedan 2016 haft problem även med den lösningen.

– I en husvagn eller en stuga så hade den säkert fungerat bra. Men vårt hus är ganska stort så den räcker ju inte till. Våra söner har fått köpa extra surf på sina mobila abonemmang istället, förklarar Malle.

Problem sedan 2017

Samtidigt får familjen i Håtuna betala för det fasta bredbandet som alltså inte fungerar. Några kilometer bort, i Sjöhagen, bor Maria Bergensten med sin familj. I över ett år har de varit utan fast internet.

– Från oktober 2017 så har det i princip legat nere.

Telia har sedan dess flyttat fram datumet för när det ska fungera normalt igen. Det sista familjen har fått höra är att det även i Sjöhagen ska vara åtgärdat i april men det är inget Maria litar på, eftersom hon hela tiden fått nya besked om slutdatum för problemet.

– Samma dag som det ska vara klart så så får jag hela tiden ett nytt sms från Telia. Och det går inte att kontakta någon angående det här problemet.