Telias kunder riskerar vara utan internet i vår

Telias Inger Gunterberg hoppas de boende vid Lejondalssjön snart ska få internet tillbaka.
Telias Inger Gunterberg hoppas de boende vid Lejondalssjön snart ska få internet tillbaka.
Det var många som drabbades av januaristormarna. I Upplands-Bro återkom elen snabbt till invånarna. Men det finns dom som kan få klara sig utan internet långt in på våren.

Roland Svensson bor söder om Lejondalssjön och området blev ganska härjat av stormen. Bland annat så föll träd över el och telefonledningarna. Elen fick de tillbaka ganska snart men nu har han fått beskedet att det finns en risk att de boende i området kommer vara utan både telefon och internet i över två månader framåt.

– Vi som inte har fått fiber framdraget till våra bostäder sitter i det dilemmat att när träd faller ner så kan inte Telia fixa det här. Vi har fått en färdigtidpunkt på att det här ska vara lagat 4 april, alltså nästan tre månader bort. Det är ju inte klokt.

Roland har flera gånger varit i kontakt med Telia och anledningen till det fördröjda återställningsarbetet uppges vara att de har över 200 brott på ledningarna som måste åtgärdas och att de har en prioritetslista som de följer. De fem fastigheterna vid Lejondalssjön är då inte prioriterade.

– Vi är alla beroende av – och vill ha tillbaka – internet såklart, förklarar Roland Svensson.

Hoppas på snabbare återställning

Från Telias håll känner man till problemet och uppger att det efter stormen har uppkommit en exceptionell situation och att det därför kommer ta längre tid att hinna åtgärda alla fel än vad de är vana vid.

– Våra tekniker jobbar på. Det kan också vara så att det är reservmaterial som ska beställas och det kan vara svårt att hitta kompetensen för att laga det här nätet, förklarar Inger Gunterberg, pressansvarig hos Telia.

Och man försöker lugna de drabbade kunderna med att de förmodligen ska sitt internet tillbaka snabbare än den utsatta tiden.

– Det kan vara så att teknikerna har har tagit till lite marginal när dom lämnar de här beskeden. Ofta är det så att man kan ta det här tidigare, vi jobbar så fort vi kan och har 100-tals tekniker som jobbar med att återställa näten.

För tillfället är 142 kunder hos Telia med internet via telefonledningen berörda i Stockholmsområdet. Telia har erbjudit dessa att, under tiden alla kabelbrott åtgärdas, surfa via en mobil router som skickats ut till hushållen. Men Roland Svensson har haft problem med den provisoriska lösningen.

– Vi fick en router efter några dagar. Men nu, efter två veckor, så har Telia inte fått den att fungera. Men även om den fungerar så är det ju bara en tillfällig lösning. Den laddas ju bara upp med ett visst antal gigabyte surf.