Tenstaläraren kan vinna lärarpris

Pavlina Spanos, lärare på Enbacksskolan, är toppkandidat till Pennsvärdet 2019.
Pavlina Spanos, lärare på Enbacksskolan, är toppkandidat till Pennsvärdet 2019.
Pavlina Spanos är mellanstadielärare på Enbacksskolan i Tensta. Nu kan hon vinna lärarpriset Pennsvärdet för hennes orädsla för att använda sig utav nya pedagogiska metoder.
– Jag blev så förvånad när jag hörde att jag var en av kandidaterna, säger hon.

Pennsvärdet tilldelas varje år en lärare som arbetar i ett socioekonomiskt utsatt område och som i en nyskapande och framåtlutad anda bedriver språkutvecklande undervisning som främjar elevernas kreativitet och kritiska tänkande. I januari avslutades nomineringsperioden till årets pris. 

En av två personer som har valts ut som toppkandidater till priset är Pavlina Spanos som jobbar som mellanstadielärare på Enbacksskolan i Tensta.

– Jag blev så chockad och förvånad när jag fick höra det här. Men jag blev också väldigt stolt och det känns roligt att bli uppskattad efter många års slit, säger hon.

44 elver i klassen

I dag är Pavlina lärare åt en klass som går i årskurs sex. I hennes klass har hon och två till pedagoger 44 elever. Anledningen till den ovanligt stora klassen var en brand orsakad av en molotov cocktail.

– För några år sedan var det någon som slängde in en en molotov och en del av skolan brann ned. Det gjorde att vi var tvungen att slå ihop klasserna, men jag tror att det på sätt och vis var bra för oss. Vi skapade ett arbetssätt då som har visat sig vara väldigt effektivt, säger hon.

Pris av utbildningsministern

Nu arbetar eleverna parvis och det läggs ett stort fokus på elevernas personliga utveckling.

– Jag lär dem att de kan bli vad de vill, men också att det är de som måste göra jobbet. Varje vecka håller jag samtal med alla elever om bland annat deras egen utveckling. Jag tycker att det här fungerar väldigt bra, säger hon.

Vem som vinner Berättarministeriets lärarpris Pennsvärdet tillkännages den 20 maj. Priset kommer att delas ut av utbildningsministern, Anna Ekström.

Fakta

Juryns motivering:

Med sitt genuina och omtänksamma sätt har Pavlina en varm relation till alla på Enbacksskolan, där hon gör allt och lite till för att ge eleverna utlopp för sin kreativitet. Pavlina är en ständig idéspruta som gärna testar nya pedagogiska grepp i undervisningen och genom öppet inlyssnande till elevernas egna idéer stärker och uppmuntrar till kritisk förmåga, kreativitet och inger hopp om att det alltid är möjligt att påverka. I sin yrkesroll strävar hon efter ständig utveckling genom att aldrig nöja sig, alltid vilja mer, vara nyfiken och våga testa nytt.

Pavlina lägger stor vikt såväl vid kooperativt lärande som den individuella utvecklingen och förutsättningen hos varje elev. I sitt arbete strävar Pavlina efter att lära och utvecklas tillsammans, arbeta ämnesöverskridande och skapa trygghet och aktivt deltagande i hela skolmiljön, där målet alltid är ett levande, aktivt klassrum där det ständigt händer olika saker på olika sätt.

Källa: Berättarministeriet