Tenstaläraren vinner ärofyllt pris

Pavlina Spanos, Lärare på Enbacksskolan i Tensta
Pavlina Spanos vinner priset för sitt engagemang.
Pavlina Spanos vinner lärarpriset pennsvärdet. Det presenterades i dag.
– Jag stod ute och grät lyckotårar i skogen när jag fick reda på det, säger hon.

Berättarministeriet delar årligen ut priset Pennsvärdet. Priset går till lärare som arbetar i socioekonomiskt utsatta områden.

I år delas priset ut till Pavlina Spanos som är lärare på Enbacksskolan i Tensta.

– Jag var ute i på landet när jag fick beskedet. Jag blev så glad att jag gick ut i skogen och grät lyckotårar. Men sen firade jag med att basta och dricka champagne, säger hon.

Segerdansar

När Mitt i Stockholm når Pavlina är hon precis på väg att gå dansa ett zumbapass – eller en segerdans som hon kallar det.

– Det känns verkligen jättebra och jag är jättestolt över detta. Jag trodde aldrig att jag skulle vinna detta när jag blev nominerad men nu står jag här, säger hon.

Vinner 25 000 kronor

Priset kommer att delas ut under en galamiddag den 20 maj. Förutom äran vinner Pavlina en brosch som föreställer ett pennsvärd och 25 000 kronor som ska gå till vidareutveckling lärarens pedagogiska vidareutveckling.

– Jag hade tänkt besöka en lärare ute i landet som jag är väldigt inspirerad av. Men nu ville de sig så illa att hon var tjänstledig just nu. Så jag får komma på en annan plan, men det ska nog inte vara något problem, säger hon.

Nominering

Pennsvärdet 2019 tilldelas Pavlina Spanos med följande motivering:

Pavlina Spanos inspirerar med sin kreativitet, nyfikenhet och förmåga att möta varje elev utifrån hens förutsättningar. Juryn imponeras av hennes förmåga att utvecklas och utveckla i samklang med en skola som hon verkat i under så lång tid. Pavlina är en mycket erfaren lärare som på ett metodiskt och nytänkande vis anpassat undervisningen till sina elever och på så vis höjt resultaten i sin skola. Genom att balansera förväntan, struktur, ansvar och utrymme för att pröva nytt har hon skapat en lärandemiljö präglad av tillit till den egna förmågan, självförtroende och framtidstro som sprider sig bland elever såväl som kollegor. Pavlina har en sofistikerad fingertoppskänsla för det pedagogiska hantverket och har tillsammans med sina elever byggt ett dynamiskt klassrum där kreativitet och kritiskt tänkande ständigt är i fokus.

Källa: Berättarministeriet