Terminalen blir kvar

Roger Hällhag från Skuru pendlar med bussen in till jobbet varje dag. Han tycker att det är bra att projektet med terminalen går framåt efter alla turer fram och tillbaka och hoppas att det inte blir så lång gångsträcka till tunnelbanan när allt är klart.
Roger Hällhag från Skuru pendlar med bussen in till jobbet varje dag. Han tycker att det är bra att projektet med terminalen går framåt efter alla turer fram och tillbaka och hoppas att det inte blir så lång gångsträcka till tunnelbanan när allt är klart.
Gullmarsplan nämndes som ett alternativ till ny placering när detaljplanen för bussterminalen i Slussen stoppades.

Nu står det klart att den byggs i Katarinaberget trots allt.

Innan det blir klart kommer en tillfällig terminal att bli resenärernas verklighet under många år.

Efter en ny uppgörelse mellan moderater från Stockholms stad, landstinget samt Nacka och Värmdö kommuner står det klart att politikerna går vidare med terminalen i Katarinaberget.

Men terminalen krymper från ursprungliga 20 avgångsplatser till 17.

Skälet är att den framtida tunnelbanan till Nacka väntas minska trycket på busstrafiken. Bussterminalen vid Nacka Forum ska få 15 påstigningsplatser, enligt överenskommelsen.

Nackas kommunstyrelse­ord­för­ande Mats Gerdau (M) är nöjd.

– Nu säkrar vi bra framkomlighet för Nackaborna med stora och bekväma bussterminaler vid både Slussen och Nacka centrum, säger han.

Även finansieringen av bussterminalen har slagits fast. Den beräknas kosta 1,43 miljarder kronor, varav staten betalar hälften via länsplanen för infrastruktur, landstinget 25 procent och Stockholms stad 25 procent.

– En nyckel till att det nu går att genomföra är att det blir ett större tillskott från statens sida, säger Slussens projektchef Mårten Frumerie.

Om bygget blir dyrare än väntat ska Nacka och Värmdö kommuner få stå för en del av notan.

Kostnaderna för terminalen vid Nacka forum delas lika mellan landstinget och Nacka kommun. Vad den kommer att kosta är ännu oklart.

Nästa steg blir att Stockholms stad tar fram en ny detaljplan för Katarinaberget. Men det kommer att dröja innan den nya terminalen blir klar. Tidigast år 2021 tror Mårten Frumerie att den kommer att vara färdig.

Detta innebär att en temporär bussterminal på Stadsgårdsleden blir resenärernas verklighet en längre tid än beräknat.

– Under en del av perioden så kommer den att vara kvar där den är i dag, men någon gång 2016 eller 2017 ska den tillfälliga terminalen byggas.

Bussarna ska släppa av resenärerna vid sex ankomstplatser på höger sida om vägen, innan de kör runt och stannar till vid 18 avgångsplatser på andra sidan.

Sträckan mellan London­viadukten och Slussen får då ett bilkörfält och ett kollektivkörfält i varje riktning.

Saltsjöbanan kommer under en del av byggtiden inte att gå ända in till Slussen utan stanna i Henriksdal vid en provisorisk station.

– Sedan blir det två spår in till Slussen, säger Mårten Frumerie.

Så här kommer den tillfälliga bussterminalen att utformas.