ANNONS

Mitt i testar: Kan man åka elsparkcykel med värdigheten kvar?

Reporter: Jonas Sylven-Möller testar fyra sorters elsparkcyklar. Lime, Voi, Tier och Circ.
Mitt i:s Jonas Sylvén-Möller testade Elsparkcyklar i Stockholm.
Vilken elsparkcykel är snabbast, billigast, bromsar bäst?
Går det att åka utan att känna sig som en idiot?
Mitt i har testat det nya populära färdmedlet som på kort tid tagit över stans gator.
ANNONS

När en chef på redaktionen frågar om det finns någon reporter som skulle vilja göra ett test av elsparkcyklar hör jag min mun säga ”JA!”.

Sen tänker jag: ”Har det inte redan gjorts många sådana tester?

Sen tänker jag: ”Om jag bryter ett ben kanske testet kan bli viralt”.

Sen tänker jag: ”Går det att åka elsparkcykel utan att se ut som en idiot?

Klipp till:

Reporter: Jonas Sylven-Möller testar fyra sorters el-sparkcyklar.Lime, Voi, Tier och Circ.

Svar: Det går inte att åka elsparkcykel utan att se ut som en idiot. Foto: Christian Läärk

Elsparkcyklarnas tid i Stockholm

Vi börjar med en liten recap på elsparkcyklar i Stockholm: För drygt nio månader sedan placerades de första elsparkcyklarna ut på gatorna av företaget Voi. Sedan dess har åtminstone fem ytterligare bolag som erbjuder samma tjänst etablerat sig i huvudstaden.

I dag finns Voi, Lime, Tier, Circ, Glyde och Moove.

ANNONS

Det nya färdmedlet har snabbt blivit populärt och en het snackis. En del älskar elsparkcyklarna, andra hatar dem. Transportstyrelsen vill till och med förbjuda dem.

Jag (Mitt i:s reporter Jonas Sylvén-Möller) utrustade mig med knäskydd, handledsskydd, hjälm och gav mig ut på stan för att testa elsparkcyklar.

Mina kriterier: Hastighet, broms, stabilitet, app, pris och värdighet.

Lime

Reporter: Jonas Sylven-Möller testar fyra sorters el-sparkcyklar.Lime, Voi, Tier och Circ.

Lime känns igen på sina gröna dekaler. Foto: Christian Läärk

Maxastighet: 18,4 km/h.

Bromssträcka: 5 meter.

App: Användarvänlig och enkel att registrera sig på.

Pris: 10 kronor för att låsa upp + 3 kronor i minuten.

Stabilitet: Har ett högt styre och känns stabilare än konkurrenterna. Kör enkelt över trottoarkanter och knöglig asfalt.

Värdighet: Det höga styret gör att den känns säker men också töntig. Det känns som att åka segway.

Helhetsbetyg: 4/5. Jag gillar namnet och den gröna färgen. Plus för att den känns säker att åka, men minus för att man känner sig som en tönt som åker segway.

Tier

Reporter: Jonas Sylven-Möller testar fyra sorters el-sparkcyklar.Lime, Voi, Tier och Circ.

Tier känns som en budgetvariant, enligt Mitt i:s testare. Foto: Christian Lärk

Maxastighet: 22 km/h. I backe nerför gick det ännu snabbare, men mätaren stannade på 22.

Bromssträcka: 7 meter.

App: Inte användarvänlig. Gps-funktionen lurade mig till under en bro där det inte fanns någon cykel. Dock enkelt att registrera sig.

Pris: 10 kronor för att låsa upp + 1,5 kronor i minuten.

Stabilitet: Elsparkcykeln kändes vinglig och pigg – när man gasar sticker den i väg. Inte alls lika stabil som Lime.

Värdighet:  Tier känns farlig att åka eftersom den är vinglig och pigg. Det höjer värdighetsbetyget eftersom farligt är lika med coolt.

Helhetsbetyg: 2/5. Tier känns budget och är svår att hitta på stan. Inte min favorit.

Voi

Reporter: Jonas Sylven-Möller testar fyra sorters el-sparkcyklar.Lime, Voi, Tier och Circ.

Voi är märket som funnits längst i Stockholm.

Maxastighet: 22 km/h. I backe nerför gick det ännu snabbare, men mätaren stannade på 22.

Bromssträcka: 5 meter.

App: Lätt att registrera konto och att navigera fram till en cykel genom gps:en.

Pris: 10 kronor för att låsa upp + 2 kronor i minuten.

Stabilitet: Elsparkcykeln känns liten, men lyckas ändå ge ett hyfsat stabilt intryck. Dock inte lika stabil som Lime.

Värdighet:  Nej, inte heller Voi känns värdig att åka på.

Helhetsbetyg: 3/5. Plus för att Voi är lättillgänglig och finns överallt i stan.

Circ

Reporter: Jonas Sylven-Möller testar fyra sorters el-sparkcyklar.Lime, Voi, Tier och Circ.

Circ är den nyaste elsparkcykeln i Stockholm. Foto: Christian Lärk.

Maxastighet: Cykeln saknar hastighetsmätare. Känns inte lika pigg som Voi och Tier.

Bromssträcka: 4 meter.

App: Otroligt svårt att registrera konto. Jag blev tvungen att ringa till en tysk kundtjänst som gav mig noll hjälp. Efter en timme lyckades jag på egen hand bli accepterad av appen, men då var cyklarna svåra att hitta på stan.

Pris: 10 kronor för att låsa upp + 3 kronor i minuten.

Stabilitet: Elsparkcykeln känns lite större än Voi och väger mycket vilket hjälper stabiliteten.

Värdighet:  På styret fanns en behållare som satt löst och ekade metalliskt medan jag åkte. Människor på gatan tittade efter mig. Pinsamt.

Helhetsbetyg: 2/5. Minus för att det inte finns någon hastighetsmätare.

 Vinnare: Lime

Lime blir min vinnare. Den var säker, stabil och lite tråkig. Som att flyga med SAS. Testets stora förlorare är Tier. Elsparkcyklarnas Ryan Air, utan det billiga priset.

Hur var det då med värdigheten? Behöll jag den? Nej, det gjorde jag inte. Att min chef tvingade mig att använda knäskydd och hjälm hjälpte såklart inte till med den saken, men jag hade nog känt mig som en tönt även utan utrustningen.

I testet utgår Glyde och Moove eftersom de inte gick att hitta. Har du testat dem? Ge gärna ditt betyg på Mitt i:s Facebook-sida. 

Fakta

Regler för elsparkcyklar

Elsparkcyklar klassas i trafikförordningen i samma grupp som segway och de scootrar som funktionshindrade använder, fordon som saknar tramp- och vevanordning.

Maxhastigheten för en elsparkcykel är 20 kilometer i timman med en motor på högst 250 watt.

Elsparkcyklar får köras på samma sätt som andra cyklar om den uppfyller kraven för att vara en cykel. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. Men på trottoar, gångbana och gågata eller i ett gångfartsområde får du endast köra fordon i högst gångfart.

Elsparkcykeln måste ha bromsar och en ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta).

Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.

Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm.

Källa: Transportstyrelsen