The show goes on trots allt

Trots kylig ekonomi fortsätter Birgitta Sundberg på Fria teatern att hålla öppet.
Trots kylig ekonomi fortsätter Birgitta Sundberg på Fria teatern att hålla öppet.
Fria teatern på Bergsgatan ger inte upp.

Trots att staden skar ner anslagen till en tredjedel fortsätter de att spela teater.

Om några veckor blir det premiär för en ny barnpjäs av Anna Höglund.

– Att vi kan göra den beror på att Statens kulturråd och Stockholms läns landsting stöder oss konsekvent. Vi har till och med fått lite extra pengar av landstinget och därför är det inte nattsvart, säger konstnärliga ledaren Birgitta Sundberg.

”Bakom dörren mittemot” har premiär den 25 februari på Fria teaterns scen i Högdalen och kommer även att ges på Bergsgatan.

Teatern ger under våren fem produktioner. Ungdomspjäsen Kamratstödjaren fortsätter liksom den kritikerhyllade ”Ren” av Lars Norén och ”Full galopp”, där Håkan Jonson gestaltar Diana Vreeland.

I kväll, tisdag, är sista kvällen för ett gästspel med Axelle Axell och Lasse Zackrisson med texter som bygger på franska Stephane Hessels uppmärksammade skrift ”Indignez-vous”

För den som vill gå på teater på Kungsholmen kan det se ut som om allt fortsätter som tidigare. På hemsidan läggs fortfarande pjäser ut i kalendariet. Skillnaden är att personalen bakom scen är kraftigt bantad och arbetar på kortare kontrakt.

Antalet föreställningar och nya pjäser är betydligt färre. Därför hänger planerna på den tyske ­dramatikern Roland Schimmelpfennigs ”Den gyllene draken” i luften. Pjäsen hade premiär 2009 och har sedan dess gjort succé på flera teaterhus runtom i Europa.

– Det är ett stort samarbete med Östgötateatern och handlar om papperslösas utsatthet. Det låter tungt, men det är en galet absurd saga.

– En rolig pjäs med stort allvar i botten. Vi skulle ha premiär i Högdalen i september, men så långt kan vi inte komma just nu, säger Birgitta Sundberg.

Fria teatern försöker alla vis att få fram pengar till pjäsen men Birgitta Sundberg menar att ”kommunens njugghet” gör att den är i fara. Får teatern inte fram några pengar går det helt enkelt inte att genomföra.

– Vi passar oss så att vi bara gör det vi har råd till och inte går i konkurs. Vi vill gärna komma med nya uppsättningar, men vi måste vara försiktiga, säger Birgitta Sundberg.