Thomas vill köpa elbil – men laddstolpe saknas

Thomas Gatehag efterlyser en handlingsplan kring laddplatser från stadens håll.
Thomas Gatehag efterlyser en handlingsplan kring laddplatser från stadens håll.
Antalet elbilar ökar, men Solna har bara sex offentliga laddstolpar.
Thomas Gatehag i Skytteholm är sugen på att köpa elbil, men bristen på laddplats gör att han tvekar.

Thomas Gatehag tyckte att det var dags att göra klimatet en tjänst och började planera för att köpa elbil. Han ringde Solna stad för att höra sig för om laddplats.

– De sa att det fanns några stolpar runt om i staden. När jag kollade efter min närmsta var det vid Hemköp, men där kan jag ju inte stå och ladda i flera timmar. Systemet bygger ju på att man laddar där man bor och parkerar, säger Thomas.

Han blev besviken, och lite förvånad.

– Jag fattar att inte staden kan smälla upp 5 000 laddstolpar pang bom. Men jag hade förväntat mig att det fanns en handlingsplan. Om jag ska följa regeringens krav på att köra fossilfritt så måste ju Solna också göra det.

Sex stolpar – 3 700 bilar

Solna har idag bara sex allmänna laddstolpar. Detta samtidigt som antalet laddbara bilar ökar enormt. Enligt de senaste siffrorna från Trafikanalys har Solna landets högsta andel laddbara bilar.

3 700 stycken är registrerade i kommunen, det är nära 9 procent av Solnas bilar. Siffrorna omfattar dock även företagsbilar.

Ett antal bostadsrättsföreningar i staden har installerat laddplatser i sina garage. Men i Thomas förening på Vårvägen finns bara fyra p-platser med många års kötid, och där är det inte aktuellt med stolpe, säger han.

Nu efterlyser Thomas en strategi från staden.

– Jag behöver ju veta om jag ens kan ha en elbil när jag bor i Solna, vågar jag köpa en och isåfall när?