Tuffa tider för handeln på Lidingö

Caroline Pilstam-Berg hänger julpynt på Akademibokhandeln.
Caroline Pilstam-Berg hänger julpynt på Akademibokhandeln.
 Alexander Bäckgren plockar varor på Ica Kvantum i Larsberg.
Alexander Bäckgren plockar varor på Ica Kvantum i Larsberg.
Mat handlas lokalt – men när Lidingöbor ska köpa varor som kläder, elektronik och inredning lämnar de ön. ”Utvecklar man inte
Lidingö kommer det att bli en sovstad”, säger Roland Rothman i centrumföreningen.

Medan säljaren Caroline Pilstam-Berg hänger upp julpynt i taket cirkulerar kunderna runt i butiken. Det är lagom lugnt på Akademibokhandeln innan julhandeln kommit igång ordentligt. Butiken har en ganska trogen kundkrets, säger butikschef Helena Landberg.

– En del säger att de kommer hit för annars kommer det inte att finnas någon bokhandel kvar. Om vi till exempel säger att vi inte har en bok ber de ofta oss att beställa in den hellre än att de åker till Mäster Samuelsgatan.

siffrorl

När Mitt i Lidingö frågar läsare på Facebook om köpvanor svarar många att de handlar det som finns på ön, för att stötta den lokala handeln. Statistiken visar också att många handlar mat och andra dagligvaror lokalt.

Men med närheten till Stockholm och köpcentrum som Täby, Fältöversten, Mall of Scandinavia, Barkarby, Arninge, lägg där till näthandeln, är det ingen självklarhet för Lidingöbor att handla allt på ön.

Handeln blir lokal

Kläder, elektronik, inredning och andra sällanköpsvaror hämtas i stor utsträckning utanför kommungränsen. Enligt analysföretaget HUI Research placerar sig Lidingö på sjunde plats från botten bland länets kommuner i hur väl handeln lyckas tillvarata sitt befolkningsmässiga försäljningsunderlag. Siffran har också försämrats något de senaste åren.

– Anledningen är att Lidingö dels saknar ett köpcentrum eller handelsområde med ett stort utbud. Man har en del butiker men folk konsumerar mycket mer än vad handeln säljer. Dels finns det ingenting efter Lidingö, vilket gör att folk inte har någon anledning att passera kommunen. Då blir handeln lokal, säger Tobias Rönnberg på HUI Research.

Samtidigt som sällanköpshandeln ökat sin omsättning de senaste åren växer den inte i samma takt som köpkraften. I dag lämnar ungefär en miljard kronor Lidingö per år och det är en summa som ökat, enligt Roland Rothman, ordförande i Lidingö centrums -företagarförening.

– Det är en del av den miljarden som vi måste hämta hem för att vi ska kunna fortsätta ha en fungerande stadskärna. Vi behöver bli duktigare på Lidingö så att det inte blir en sovstad.

Bättre kollektivtrafik en lösning

Clas Ohlson, Åhléns, elektronikkedjor som Elgiganten och mindre, nischade butiker är exempel på vad Lidingöbor uppger att de saknar på ön.
Andreas Åström, kommunikationschef på Stockholms handelskammare, säger att den bästa stimulansen vore att bygga fler bostäder och skapa bättre kollektivtrafikförbindelser.

– Lidingö stad har ju beslutat sig för att inte gå vidare med tunnelbaneplanerna som fanns med inom ramen för Sverigeförhandlingen. Det är väldigt olyckligt. Tunnelbanan skulle ge en väldig utvecklingskraft åt kommunen.

Men bättre förbindelser skapar automatiskt inte ett större inflöde, säger Tobias Rönnberg på HUI Research. Man måste ställa sig frågan varför personer skulle vilja åka ut till Lidingö. Konsumenter måste ha ett skäl för att komma.

– Det måste vara något väldigt unikt, som en destination eller sevärdhet man som kan dra ut konsumenter, snarare än kommunikationen i sig.

Inte som Täby centrum

Unika butiker är också en av de saker som företagarna i centrum vill ha, säger Roland Rothman på företagarföreningen. Lidingö kommer aldrig att bli ett Täby centrum.

– Vi vill bli en levande stadskärna. Då måste man ha en levande gestaltning på byggnaderna som gör att unika butiker vill etablera sig.

Tjänstemän på Lidingö stad arbetar just nu med att ta fram en ny detaljplan för centrumkvarteren. Det handlar om ungefär en fördubbling av handelsytorna och hundratals nya bostäder som planeras stå klara framåt 2025.

Under den tiden kan dock nya hot torna upp sig. På andra sidan Lilla Värtan, i den nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden, planeras för gallerian Valparaiso, som enligt byggbolaget ska bli minst lika stor som gallerian i Nacka. Det finns en risk att folk som ska ut till ön handlar där när det ändå är på vägen, säger Tobias Rönnberg på HUI Research.

– Det är viktigt för Lidingö att hålla koll på det projektet.

lidingo

Läs mer om Lidingö:

P-böterna har fyrdubblats på tio år

Idris vill rädda liv med fotbollen

11 hårda julklappstips från Mitt i-sporten