Tidigare start för Roslagsbana till T-centralen

Snabbspår till snabbare spår om förslaget antas av kommunerna.
Snabbspår till snabbare spår om förslaget antas av kommunerna.
Utbyggnaden av spårbunden kollektivtrafik kan gå fortare om kommunerna slantar upp pengar tidigare än avtalat.
I stället för 2026 kan arbetena påbörjas redan 2022 eller 2023.
När de är klara blir det möjligt att resa direkt från Vallentuna till T-centralen

Politikerna i Region Stockholm vill tidigarelägga sina kollektivtrafiksatsningar, däribland förlängningen av Roslagsbanan till T-centralen. Dessutom ingår tunnelbanan till Älvsjö och Spårväg syd.

Sedan tidigare pågår samtal i Sverigeförhandlingen, som leds av regeringen, för att få fart på utbyggnad av kollektivtrafik och bostäder. Nu vill det blågröna styret snabba på förhandlingen, och bjuder in de berörda kommunerna till samtal.

Matchas med ny bostäder

Syftet är att få till stånd en medfinansiering så att man kan planera för utbyggnaden, men också att tidigarelägga bostadsbyggande och därmed resandeunderlag så att det matchar med utbyggnaden av kollektivtrafiken.

– Ambitionen är att utbyggnaden ska gå hand i hand med 100 000 nya bostäder. Det är viktigt för hela regionens framtida tillväxt, säger Irene Svenonius (M), regionstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.

Fem kommuner

Kommuner som nu bjuds in till samtal är Stockholm, Huddinge, Täby, Vallentuna och Österåker.

Om de förskotterar som Region Stockholm hoppas på kan t-banan Fridhemsplan-Älvsjö via Årsta stå klar 2033, Spårväg syd 2031 och en förlängning av Roslagsbanan 2035.

Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) är försiktigt positiv. Hon vill dock inte ge besked på rak arm.

– Staden kommer att hålla sin del av Sverigeförhandlingen och det finns ett antal fördelar med att tidigarelägga utbyggnaden av tunnelbana. Men detta är inte det enda trängande investeringsbehovet i Stockholm, säger hon.

Fakta

Byggs ut för miljarder

Ny t-banelinje Fridhemsplan-Älvsjö:

Kostnad: 12,6 miljarder

Projektstart: 2019 istället för 2022

Klart: Cirka 2033

Spårväg syd från Älvsjö till Flemingsberg via Kungens kurva:

Kostnad: 4,2 miljarder

Projektstart: 2021 istället för 2024

Klart: Cirka 2031

Roslagsbanans förlängning till T-centralen via Odenplan:

Kostnad: 7,1 miljarder

Projektstart: 2022/23 istället för 2026

Klart: Cirka 2035

Källa: Moderaterna