Tåg till city om nio år

T-centralen.
T-centralen.
Sverigeförhandlingen presenterar i dag torsdag flera nya spårsatsningar i Stockholm. Om nio år ska Roslagsbanan till Arlanda börja byggas.
Syftet är att satsningarna ska stimulera bostadsbyggandet.
- Det blir nästan ett helt nytt Malmö, säger HG Wessberg, Sverigeförhandlare.

Satsningen ska generera 100 000 nya bostäder och staten ska stå för 63 procent av satsningen.

Projekten som det ska satsas på är:

  • Tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö via Årsta
  • Roslagsbanan till T-Centralen från Universitetet via Odenplan
  • Spårväg syd från Älvsjö till Flemingsberg via Kungens kurva

Projekten ska vara påbörjade senast 2026.

-Nordostkommunerna har anledning att vara glada, säger HG, Wessberg, Sverigeförhandlarnas huvudförhandlare.

Det som Täby och Vallentuna önskat utöver detta är tunnelbana till Täby och en förlängning av Roslagsbanan mot Arlanda. Dessa projekt är dock inget för Sverigeförhandlingarna enligt HG Wessberg.

– Man ska tänka på att detta är en förhandling som handlar om bostäder, säger HG Wessberg.

Tunnelbana till Täby och nya spår till Arlanda beräknas inte ge samma nytta vad gäller bostäder.

– Då ingår det inte i mitt uppdrag. Vad gäller spår till Arlanda finns de ju redan. Jag kan förstå att Nordostkommunerna ser en annan nytta med det. Men någon annan än staten får stå för det, säger HG Wessberg.

För att finansiera satsningen från statligt håll kommer bland annat en utökning av trängselskatten att genomföras. Redan från 2020 kommer trängselskatt att tas ut en halvtimme tidigare på morgonen.

LÄS MER: Vallentunapolitiker om beskedet och finansieringen.

LÄS MER: Täbys kommunalråd om vad beskedet betyder för Täbyborna och företagen

Fakta

Kostar sju miljarder

Roslagsbanan förlängs från Universitetet mot T-centralen via en ny station vid Odenplan.

Bostäder som detta ger:

  • Täby: 16 200
  • Vallentuna: 5600
  • Österåker: 7020
  • Stockholm: 500