Ett helt liv till det perfekta ljudet

Gert Palmcrantz väljer sin bästa sommarjazz på restaurang Järnet.
Gert Palmcrantz har hållit på med musik hela livet.
Som 79-åring har han inga planer på att sluta med musiken.
Som 79-åring har han inga planer på att sluta med musiken.
Hasse och Tage, Sven-Ingvars, Povel Ramel – Gert Palmcrantz har jobbat med de flesta stora artisterna i Sverige genom åren.
Han har ett eget musikprogram på Radio Lidingö och det är han som väljer ut musiken som spelas i centrum.
För Mitt i Lidingö berättar han om musiklivet – och hur han dubbades till Ljudfader.

Att följa med in i Gert Palmcrantz musikarkiv är som att följa med in i en tidsmaskin. Längst ner i källaren i Lidingö stadshus, i ett gammalt skyddsrum, finns låtskatten. Ungefär 20 000 skivor, prydligt uppsatta i hyllor, sorterade efter sort och bokstavsordning. Mestadels handlar det om stenkakor och vinylskivor – Gert Palmcrantz brinner för det analoga ljudet.

– Ljudet är det första sinnet som utvecklas. Redan i magen kan ett foster höra när mamman sjunger vaggvisor.

”Mina föräldrar hade inte tid med mig, men grammofonen hade alltid tid.”

Just nu håller han på att packa ner alltihop i flyttkartonger, eftersom Stadshuset byggs om.

– Det blir ganska mycket, säger han.

Grammofonen var hans barnvakt

Musiken har funnits med honom hela livet. Redan som treåring, i början av 40-talet, stod han framför familjens grammofon och lyssnade på skivor.

– Mina föräldrar hade inte tid med mig, men grammofonen hade alltid tid, berättar han.

Och de många timmarna framför skivspelaren gav resultat. Innan han lärde sig läsa bokstäver, lärde han sig att läsa av spårens mönster på skivorna och visste därför vilken skiva han satte på, utan att läsa på etiketten.

”Att se den här mekaniken, att det funkar än i dag är fascinerande.”

Låter det otroligt? Det tyckte programledaren Harald Treutiger också och testade därför Gert Palmcrantz kunskaper i tv på 90-talet.

– De hade tejpat över titlarna och så skulle jag säga vilken låt det var.

Hur det gick? Alla rätt, såklart.

Väljer ut musiken i Lidingö centrum

I källarrummet finns också flera grammofoner. Många av dem är mycket gamla, en av dem är 80 år. Alla fungerar.

– Att se den här mekaniken, att det funkar än i dag är fascinerande, förklarar Gert Palmcrantz och spelar upp skiva efter skiva för Mitt:s reporter och fotograf.

Där finns också en och annan skiva som Gert Palmcrantz kallar ”fulisar”. Det är inspelningar med så kallade ”bloopers”, där det inte riktigt gått som det var tänkt. Bland annat ett ungt Sven-Ingvars där bandmedlemmarna har svårt att fokusera på låten och en skiva med olika kroppsljud.

– Jag höll på att dö när jag hörde det, säger han och kan inte hålla sig för skratt.

Det finns också en inspelning med Hasse och Tage.

– Men det kan jag inte spela upp!

Varje tisdag och onsdag spelar Gert Palmcrantz i Radio Lidingö. Men det är också han som väljer ut musiken som spelas upp i Lidingö centrum.

– Jag väljer fyra gånger per år, det är väl ett hundratal låtar.

Det är viktigt att musiken stämmer med säsongen, jullåtar till jul och lite somrigare när solen börjar titta fram igen.

Gert Palmcrantz försöker också variera musiken, så att så många som möjligt ska kunna lyssna på något de gillar.

”När jag går i pension är det du som är Sveriges ljudfader, sa han och sedan tog han kniven och dubbade mig.”

Dubbades till ljudfader

Han har jobbat i många år som ljudtekniker på Sveriges radio. Det var också där han fick namnet Ljudfadern. Från början var det en chef på Sveriges radio som kallades Ljudfadern. Men när han skulle gå i pension ville han föra ”titeln” vidare, berättar Gert Palmcrantz.

– Vi satt mittemot varandra vid en middag. När jag går i pension är det du som är Sveriges ljudfader, sa han och sedan tog han kniven och dubbade mig, säger Gert Palmcrantz med ett stort leende.

”Det är mycket lättare att skapa ett ljud som inte finns, då kan man inte kräva något och ingen kan säga hur det ska låta.”

Gert Palmcrantz har samlat på skivor sedan han var barn, varje födelsedag och jul önskade han sig nya plattor. En hel del har han varit med och spelat in själv. Dessutom har han fått Alice Babs skivsamling.

– Hon skulle flytta till Spanien 1973 och ville donera sina skivor. Då ringde hon till mig och frågade om jag ville ha dem.

Under 60-talet jobbade han med flera stora artister i Sverige. Han tror själv att musiker och sångare ville jobba med honom eftersom de talade samma språk, förklarar han.

– I stället för att jag satt och tittade på det tekniska, om något ljud gick över gränsen, så lyssnade jag. Precis som de.

Gillar naturligt ljud

Att lyssna och återge ljudet så naturligt som möjligt har alltid varit hans ledord.

– Det är mycket lättare att skapa ett ljud som inte finns, då kan man inte kräva något och ingen kan säga hur det ska låta. Det är svårare att återge ett ljud.

Han berättar om en inspelning som han gjorde i Berwaldhallen. I stället för att sätta mikrofoner vid musikerna på scenen satte han två mikrofoner på första bänkraden.

– Jag ville ha rummets akustik.

Då var det ingen som trodde på Gert Palmcrantz när han sa att det skulle bli bra. Men det blev precis som han hade tänkt – mikrofonerna tog upp allt ljud, berättar han.

Fakta

Gert Palmcrantz

Ålder: 79 år.

Bor: På Lidingö.

Gör: Ljudtekniker, numera pensionär.

Aktuell: Spelar musik i Radio Lidingö och väljer musiken som spelas upp i Lidingö centrum.

Favoritlåt: ”Den låt jag just har spelat är min favoritlåt. Men jazzmusiken är det jag vurmar för mest.”