Min lokala hjälte

Till Skärholmen på 13 minuter

Snabba bekväma bussar ska binda samman de regionala stadskärnorna.
Snabba bekväma bussar ska binda samman de regionala stadskärnorna.
Om den planerade superbussen blir av kommer en resa mellan Barkarby och Skärholmen ta 13 minuter.

Men då måste flera kommuner komma överens med staten och de privata aktörerna som först kläckte idén.

Den beskrivs som en tunnelbana på gummidäck. Till en början var det mest en vision, men hösten 2014 började planerna ta fart. Bakom idén om en superbuss låg Scania, Skanska och teknikkonsultföretaget WSP.

Stockholmsbågen, som den kallas, är tänkt att gå från Tyresö till Täby, via Barkarby.

Förra veckan samlades de berörda aktörerna för att diskutera nästa steg i förverkligandet. En av dem som var med var Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla kommun.

– Det är de privata aktörerna som har drivit möjligheten och vi har krokat i projektet när det visat sig att det finns intresse och det är fullt genomförbart, säger han.

Tanken är att Stockholmsbågen ska gå i speciella busskörfält på förbifart Stockholm – och turerna ska vara täta, runt en gång varannan minut. En resa från Barkarby station till Skärholmen beräknas ta 13 minuter.

Landstinget, som ansvarar för kollektivtrafiken, har räknat på Stockholmsbågen.

– Nu är det viktigt att fördjupa de beräkningarna så att vi får fram ännu mer fakta, säger oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S).

Samtidigt utreder staten, genom Trafikverket som ansvarar för bygget av förbifarten, just nu hur framkomligheten för bussarna i motorvägstunneln kan bli så bra som möjligt.

Trafikverkets resultat kommer att redovisas i slutet av juni.