Tio miljoner för bästa utsikten

Sextonvåningshuset blir det högsta i Sundbybergs strand.
Sextonvåningshuset blir det högsta i Sundbybergs strand.
50 meter över havet och utsikt över hela Stockholm. Så blir nya Landmärket.

Högst upp i huset finns Sundbybergs dyraste lägenhet med en prislapp på 10 miljoner kronor.

Sextonvåningshuset Landmärket, som om ett år kommer att trona som ett av Sundbybergs högsta bostadshus, har börjat byggas.

Sexrummaren högst upp går loss på 10 108 000 kronor och är den dyraste lägenheten i kommunen just nu. Hälften av de 64 lägenheterna i Landmärket har sålts. Inflyttning sker under 2014.

– Det har gått fantastiskt bra. Många barnfamiljer har valt att flytta in men även äldre som flyttar från sina villor och unga par som valt någon av tvåorna, säger Mathias Sandberg, säljledare för Landmärket på Riksbyggen.

Ett exklusivt inslag som Landmärket skapar en bra mix i Sundbyberg strand, där det byggts både hyresrätter och smålägenheter för unga, så kallade instegsboenden, säger han.

– Att kunna erbjuda ett sådant genomtänkt och ytmässigt generöst boende som Landmärket ger ett bra komplement, säger Mathias Sandberg.

Tiomiljonerslägenheten på toppen är dock ännu osåld. Man får överlag vara beredd att betala för sig om man vill bo i Sundbyberg. Svensk Fastighetsförmedlings nya sammanställning som baseras på sålda lägenheter under 2012 visar att man får 26 kvadratmeter bostadsrätt för en miljon kronor i Sundbyberg.

– Fler får upp ögonen för Sundbyberg och när efterfrågan ökar går priserna upp. Men man kan också se att folk blivit villiga att lägga mer pengar på sitt boende. En smärtgräns finns ju alltid, men det är trendigt att bo bra, säger Ylva Gauffin, fastighetsmäklare på Notar i Sundbyberg.

Mäklarhusets analyschef Claudia Wörmann spår fortsatt höga bostadspriser under 2013 förutsatt att arbetslösheten och räntan håller sig på låga nivåer.

Till 2015 ska Sundbybergs befolkning öka med 10 000 invånare. Byggtakten på nya bostäder skruvas också upp, från 500 i år till 1800 nya bostäder under 2016.

Men ett ökat utbud betyder inte lägre priser.

– Utbudet är ingenting. Det byggs mycket nytt men inte tillräckligt, säger Claudia Wörmann.

Hon tror att det alltid kommer att finnas intresse för exklusiva boenden som Landmärket, oavsett konjunktur.

– Ja, det ”unika” är drivkraften. Man vill knyta en identitet till boendet, även om det inte får vara inte för extremt. Men att ha råd signalerar ju också någonting.