Min lokala hjälte

Tjuven försökte ta lån i Mikaels namn

Mikael Antonsson är mest arg för att han drabbats trots att han själv inte gjort något fel.
Mikael Antonsson är mest arg för att han drabbats trots att han själv inte gjort något fel.
Tjuvar stal Mikael ­Antonsson post och fick tag i hans id-uppgifter.

Sedan försökte de ta lån på nästan 900 000 kronor i hans namn.

– Att få panik hjälper inte i det läget, säger han.

Postlådorna i Mikael Antonsson nybyggda hus på Tussmötevägen i Östberga har ett tre centimeter stort inkast för post. Ur den glipan fiskade någon upp hans post och fick på så sätt fick tag på hans personnummer. Med dessa uppgifter skapade tjuvarna ett falskt id-kort och öppnade ett konto i Skandiabanken i Mikaels namn. När banken skickade koder till bankkontot var de där igen och stal posten.

Sedan ansökte de om lån hos olika banker för sammanlagt 892 000 kronor.

Mikael Antonsson var utomlands när hans bank sökte honom och ville kontrollera lånen.

– Då var det bara att ta ett djupt andetag. Att få panik hjälper inte i det läge.

Han ringde och spärrade sitt personnummer hos kreditupplysningsföretag. Och han ringde till bank, polis och till posten för att försöka ställa allt till rätta.

– Det borde finnas ett centralt varningssystem mellan posten, banker och kreditföretag när sådant här inträffar. Jag hade inte gjort något fel, men måste ändå fixa allting själv.

I dag använder bankerna och de flesta kreditbolag företaget UC som kreditupplysare. Varje gång någon gör en kreditupplysning på dig får du ett brev hem. Men du kan köpa tjänster från dem som via sms talar om att någon gjort en upplysning på dig. Då går det att agera snabbare.

Varningstjänsten från UC kostar 400 kronor varje år.

Nu har Mikael Antonsson skruvat igen brevinkastet så att bara posten kan komma in.

Anders Olofsson är förundersökningsledare vid Polisens nationella bedrägerienhet. Enligt honom räknar de med att få in över 45 000 anmälningar om bedrägerier i Stockholm innan året är slut. En stor del är kopplade till att folk använder andras identitet.

– Som det ser ut i dag är det på tok för lätt att använda någon annans identitet. Myndigheterna är för rundhänta i hanteringen av folks personnummer, säger Anders Olofsson.

Han tycker också att banker, butiker och e-handelssajter inte är tillräckligt bra på att säkerställa vem det är som handlar.

Som lösning menar han att folks personnummer borde vara spärrade för kreditupplysning. Om man då vill handla på kredit, vilket man inte gör så ofta, får man ansöka om en upplåsning via sin e-legitimation.

Jag har inte gjort något fel.Mikael Antonsson

Fakta

Spärra för kreditupplysning

Att ditt id spärras för kreditupplysningar gör det svårare för bedragare att ta lån i ditt namn.

Personnummer kan inte spärras förrän du gör en polisanmälan om att någon försöker använda ditt legitimation.

Det ligger sedan på den drabbade att bevisa att man inte tagit lånen eller köpt varorna.

Tills det är bevisat och företagen avskriver fordringarna på dig är du skyldig att betala tillbaka. Det kan gå så långt att ärenden prövas i tingsrätten, men enligt Anders Olofsson har det ännu inte hänt.

Källa: Polisen